De klassieke wijze waarop het onderwijs ingericht is in groepen en jaargangen, is niet meer vol te houden, meent Jan Willem Meinsma, voormalig bestuurslid van Hogeschool Windesheim en huidig bestuurslid van CVO Rotterdam. Meinsma is keynote speker bij het symposium “Studeren in bijzondere omstandigheden” bij Avans in Den Bosch.
“Havisten in vier jaar opleiden voor een specifiek beroep is achterhaald”, stelt Meinsma. “Een steeds groter deel van de studenten wil wat anders, bijvoorbeeld een combiberoep. De roep om individuele routes wordt groter.”
“We zijn gewend geraakt het onderwijs op een manier in te richten die het meest comfortabel is voor de onderwijsinstelling zelf”, zegt Meinsma, “maar dat houden we niet lang meer vol. Dat heeft te maken met twee belangrijke ontwikkelingen namelijk de veranderingen in het beroepenveld. Het is niet meer zo dat aan het begin en het einde van een vierjarige studie het beroep exact hetzelfde is gebleven. Daar komt bij dat er van het onderwijs meer gevraagd wordt. Niet alleen het voorbereiden op de praktijk. We moeten ook werken aan persoonsvorming en socialisatie.”
Comfortzone
Volgens Meinsma hebben docenten en onderwijsorganisaties beperkingen. Tijdens het symposium op 15 mei hoopt hij met de aanwezigen te onderzoeken welke beperkingen dat zijn en hoe ze kunnen worden doorbroken. “We kunnen niet in onze comfortzone blijven zitten. Studenten die wat anders willen, hebben de tijdsgeest mee. Onderwijsorganisaties mogen tijd nemen om te veranderen, maar niets doen is geen optie.
“Het is mooi dat we opnieuw moeten nadenken over ons onderwijs”, vindt Meinsma. Drie groepen studenten kunnen hogescholen nu al daarin helpen. “Studenten met een functiebeperking, studentondernemers en topsporters vragen al om meer flexibilisering. Dat zijn drie herkenbare groepen die hogescholen kunnen helpen met het organiseren van de toekomst.”
Jan Willem Meinsma spreekt op 15 mei tijdens het symposium “Studeren in bijzondere omstandigheden” bij Avans in Den Bosch. Het symposium start om 13.00 uur. Aanmelden kan hier.
Arald
Volgens mij is het helemaal niet zo relevant hoe je het onderwijs precies inricht. Het gaat er vooral om dat studenten leren leren. Alleen dan kunnen studneten hun weg blijven vinden in de veranderende wereld.
anoniem
Als ik naar het uitgebreide Linkedin profiel van meneer kijk, lijkt hij vooral manager te zijn. Nuff said.... Er wordt al genoeg geroeptoeterd over onderwijs zonder inhoudelijke kennis en ervaring.