Oud-student Social Work wint prijs met ‘Bijstandsvrouw date Topman’

© Else Loof / Pix4ProfsSocial Work-Alumna Nora Kasrioui won eerder deze maand de Ab Harrewijn Prijs. Ieder jaar wordt deze prijs uitgereikt aan maatschappelijke projecten. Nora is initiatiefnemer van Brood en Rozen, een vrouwenrechtenorganisatie die met het project Bijstandsvrouw date Topman, bijstandsvrouwen in contact brengt met belangrijke figuren in het bedrijfsleven.

Prominente ondernemers bieden een kans aan vrouwen in de bijstand zodat zij weer aan de slag kunnen. “Wij zetten ons in voor vrouwen die zich in sociaal economisch opzicht in een kwetsbare situatie bevinden”, legt Nora uit. “Het gaat vaak om vrouwen die weinig scholing hebben gehad of belemmerd worden in hun emancipatie.”

‘Wij zoeken juist verbinding met mannen’

In tegenstelling tot feministen uit de jaren zestig en zeventig heeft initiatiefnemer Nora een andere werkwijze. “De feministen van destijds hebben goed werk verricht. Zij bevochten hun rechten door zich af te zetten tegen mannen. Wij bewerkstelligen sociale vooruitgang door onszelf te versterken met bewustzijnsprogramma’s en zoeken juist verbinding met mannen. We sluiten niemand uit maar werken actief samen.”

Het traject Bijstandsvrouw date Topman duurt ongeveer zes maanden. Onderdelen zijn een voorselectie, bewustzijnsprogramma en de verbinding met mannen die een belangrijke functie bekleden, zoals Avansbestuurder Paul Rüpp. De mannen werken drie maanden lang samen met de vrouwen.

‘Toen ik merkte dat jongens meer mochten dan meisjes in ons gezin, stelde ik dat ter discussie’

Sociale vooruitgang
Nora: “Een topman kijkt wat hij kan doen om de kansen van een vrouw op de arbeidsmarkt te versterken. Het doel is sociale vooruitgang en een versterking van het netwerk. Invloedrijke mannen hebben de positie om iets in hun organisatie gedaan te krijgen en als je wat langer geen werk gehad hebt, dan verwatert je netwerk en heb je hulp nodig.”

Nora maakt zich al jaren sterk voor de positie van vrouwen in de samenleving. “Vrouwenemancipatie zit in mijn DNA. Als kind had ik al een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Toen ik merkte dat jongens meer mochten dan meisjes in ons gezin, stelde ik dat ter discussie. Die strijd voor gendergelijkheid zit diep in mij verankerd.”

Toekomstplannen
De ambitieuze Nora blijft zich inzetten voor de positie van kwetsbare vrouwen. “Ik hoop het werk voor de vrouwenzaak nog lang te kunnen doen, ook al is het behoorlijk intens. Momenteel leg ik mijn laatste hand aan een voorstel voor een promotieonderzoek aan de universiteit van Tilburg over de partnerrelaties van Marokkaanse vrouwen. Vanwege mijn inzet voor Brood en Rozen heb ik dat idee lang geparkeerd, ik hoop nog eens te promoveren en daar iets mee te doen.”