Student-ondernemer: studeren en een eigen winkel

Steeds meer studenten runnen een eigen bedrijf naast hun studie. Dat geldt ook voor Yorrick Lagarde en Pleun van Gestel, studenten Ondernemerschap & Retail Management (ORM) in Breda. Beiden hebben een eigen winkel.

Yorrick heeft net een  bedrijf geopend in Prinsenbeek. Een showroom en werkplaats voor tuinmachines en gereedschappen. “Ik ben tien jaar geleden begonnen met werken bij een soortgelijk bedrijf. Ik vond het zo leuk, dat ik er veel van mijn vrije tijd instopte. Er is interactie met mensen en tegelijkertijd ben ik bezig met techniek. Die combinatie is perfect.”

Voor Pleun is haar passie voor ondernemen begonnen met het verkopen van kleding. Ze heeft haar eigen winkel in Goirle: UniQbasic. “De naam verklapt het al. Ik wil kleding verkopen die niet trend- of seizoensgebonden is. Dat doe ik onder meer door basic kleuren aan te bieden. Zo kunnen consumenten de kleding het hele jaar door dragen.”

Eigen baas
Zowel Pleun als Yorrick wisten al een hele poos dat ze een eigen bedrijf wilden opzetten. “Ik heb altijd geroepen dat ik niet voor een baas wil werken. Er zit dan bijna niks anders op dan voor jezelf beginnen. Als ik dat tijdens mijn studie al kan doen, is dat mooi. Ik krijg nu nog adviezen van docenten en ik bouw makkelijk een netwerk op”, aldus Pleun.

Met UniQbasic onderscheidt Pleun zich van de grote modeketens. “Ik wil dat mensen dicht bij zichzelf blijven. Door authenticiteit toe te voegen blijven consumenten origineel. Ze kunnen eindeloos combineren met als basis mijn kledingstukken. Om ervoor te zorgen dat kleding lang meegaat, moet de kwaliteit  uitstekend zijn. Dat vind ik  een van de belangrijke eisen. Het is ook de reden dat mijn items relatief prijzig zijn. Ik richt me op klanten van middelbare leeftijd. Jongeren kiezen sneller voor goedkopere kleding merk ik.”

‘Het wordt keihard werken, maar ik heb er vertrouwen in’

Combinatie met studie
Volgens Yorrick is het allemaal net te vroeg begonnen. “Ik was liever een jaar later gestart met mijn onderneming. Dat was makkelijker geweest, maar ik kreeg nu de kans. Ik dacht: als ik die kans niet grijp, doet iemand anders het wel.” Het combineren van de winkel met zijn studie is best lastig. “Toen ik met de winkel begon, was ik net gestart met mijn afstudeerperiode. Nu heb ik behoorlijk veel hooi op mijn vork. Het wordt de komende tijd keihard werken, maar ik heb er vertrouwen in.”

Voor Pleun is het ook een lastige combinatie. “Ik vind het soms moeilijk om goed te plannen. Er zit veel tijd in mijn onderneming. Ik ben van woensdag tot en met zaterdag geopend, maar ik heb doordeweeks colleges bij Avans. Omdat ik niet overal tegelijk kan zijn, mis ik die colleges soms. Volgend jaar kan ik mijn minor én mijn afstudeeronderwerp toespitsen op mijn bedrijf. Dat scheelt enorm.”

Personeel en toekomst
De startups van zowel Pleun als Yorrik doen het nu al zo goed, dat de twee flink moeten aanpoten. Yorrick: “Het is enorm druk. Mijn vader helpt doordeweeks mee en in het weekend krijg ik ook hulp, maar het liefst zou ik vaste werknemers in dienst hebben. Helaas is het lastig om gekwalificeerd technisch personeel te vinden.”

‘Ik krijg positieve reacties op de winkel en dat wil ik blijven vasthouden’

Over de toekomst denken de studenten nog niet heel erg na. Yorrick: “Ik heb geen concreet lange termijn doel. Ik weet alleen dat ik het hier niet bij wil laten. Het is een vrij klein bedrijf, dus het moet groeien. Ik hoop uiteindelijk dat ik een mooie winkel heb, een grote showroom, een paar man personeel en dat ik lekker bezig blijf.”

Pleun denkt nu vooral aan het openen van een webshop. “Mijn online winkel moet er binnen een jaar komen. Met een winkel heb ik mijn klanten al. Online moet ik ze nog zien te lokken. Ik krijg enorm positieve reacties op de winkel en dat wil ik in de toekomst blijven vasthouden.”

‘Je moet in het diepe durven springen en vooral je best doen’

Studententips
De gouden tip aan studenten die hetzelfde willen doen? Volgens beiden is dat ‘gewoon doen’. Pleun: “Nu heb je de kans. Je hebt nog geen hypotheek of een vaste baan. Zodra je dat hebt, is het risico veel groter. Op dit moment heb je zo weinig te verliezen, dat je eigenlijk in het diepe moet springen. Vooral je best doen, dan komt het helemaal goed.”