‘Fitbit zorgt niet voor meer bewegen’

De fitbit die medewerkers van de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ) gedurende langere tijd hebben gedragen, heeft er niet toe geleid dat ze meer zijn gaan bewegen. Dat concludeert Stephanie Monfils, docent bij de opleiding Mens en Techniek en lid van het lectoraat Leven Lang in Beweging.

Sinds eind 2016 zijn 65 AGZ-medewerkers in het bezit van een fitbit. Ze deden mee met het Selfcare initiatief. Deze Bredase start-up biedt een online platform waar de deelnemers bijvoorbeeld konden inzien hoeveel stappen ze zetten, hoeveel calorieën ze verbranden en hoe lang ze actief zijn. Voor de proef waren de fitbits van de medewerkers aan het online platform gekoppeld.

Toestemming
Monfils gebruikte de gegevens van de groep deelnemers voor kwantitatief onderzoek. Van de 65 bleven er 21 over die de fitbit dagelijks droegen en daarnaast toestemming gaven om hun data te gebruiken voor het onderzoek van de docent. Doordat alleen de gegevens van de hele groep in te zien waren, was de privacy van de deelnemers gewaarborgd.

Ook studenten van de opleidingen Verpleegkunde, Fysiotherapie en Mens en Techniek werkten mee aan het onderzoek. Ze hielden interviews met de deelnemers en onderzochten waarom ze meededen met challenges of juist afhaakten. Een klein groepje werd intensief gevolgd.

Virtueel naar Antwerpen
Die challenges, waarbij de deelnemers met een team virtueel naar Antwerpen of Praag liepen, hebben er echter niet voor gezorgd dat ze meer gingen bewegen. “Ze gingen enthousiast van start, maar daarna zwakte het af”, vertelt Monfils.

Uit de interviews die de studenten hielden, bleek dat de challenges niet gevarieerd genoeg waren. Ook waren de teams soms zo ingedeeld dat het voor de teamleden moeilijk was om contact te houden, doordat ze bijvoorbeeld op verschillende locaties werken. Een ander nadeel was volgens de deelnemers dat ze bij de challenges hun prestaties niet konden vergelijken met teamgenoten.

Haperende techniek
Nog een reden waarom de fitbit er niet voor zorgde dat medewerkers meer gingen bewegen, was de haperende techniek, blijkt uit het onderzoek van Monfils en de studenten. De registratie van het aantal stappen van de stappenteller was niet nauwkeurig, waardoor de stappenteller als onbetrouwbaar werd ervaren. Daarnaast werkte het opladen van de fitbit en het synchroniseren niet altijd goed.

Zelf draagt Monfils ook al bijna anderhalf jaar een fitbit. “Ik ben daardoor bewuster bezig met bewegen. Daar word je ook steeds aan herinnerd. Als je te lang stilzit, gaat het bandje trillen.”