‘Je bent je niet bewust van de bagage van een vluchteling’

Wie de jaarlijkse Social Work-bazaar bezoekt, wordt bij binnenkomst verrast door heerlijke keukengeuren. Bij kraampjes in Grand Café De Koffiemolen staan versgemaakte lekkernijen uit Syrië, Marokko, Vietnam en Indonesië uitgestald. Elke opgehaalde euro gaat naar een bijzonder initiatief, zoals een kindertehuis in Vietnam.

Docent Kitty van der Made is best trots op de studenten. De afgelopen dagen volgden de eerstejaars workshops en bezochten ze instellingen met een internationaal karakter. “Ze hebben echt hun blik op de wereld leren verruimen door verschillende interculturele activiteiten”, licht ze toe.

Buddy to Buddy
Student Daphne beaamt dat. “Ik heb bij Buddy to Buddy een op een met vluchtelingen gepraat. Als we niets wisten te vertellen, konden we er kaartjes bijpakken. Die gesprekken vond ik zelf heel leerzaam. Je bent je niet zo bewust van de bagage van een vluchteling, maar op zo’n moment kom je heel dichtbij.”

Eline, ook onder de indruk van het Buddy to Budddy-bezoek, vult aan: “Het mooiste aan ons bezoek vond ik de stare challenge. Daarbij moesten we elkaar drie minuten lang aanstaren. Dat is eerst onwennig, maar uiteindelijk heel mooi. Je ziet zoveel in een persoon, zonder ook maar een woord te zeggen. Toen ik daarna mijn eerste gesprek had met een vluchteling, raakte ik zo geïnspireerd dat ik de rest van de bijeenkomst alleen maar met vluchtelingen heb gepraat.”

Spekkoek en samboesak
Aanwezig bij de Bazaar zijn niet alleen studenten en docenten van Social Work. De Syrische vluchteling Nisreen, die samen met haar echtgenoot een cateringbedrijf op poten heeft gezet, heeft haar eigen kraam. Bezoekers kunnen bij haar terecht voor hapjes zoals kibbeh, samboesak of dolma. Iets verderop worden geurige loempia’s verkocht waarmee een Vietnamees weeshuis wordt gesteund. Docenten en andere bezoekers kunnen ook smullen van Marokkaanse bladerdeeghapjes, waarvan de opbrengst naar de spierziekte MS gaat. Tussen de kraampjes is ook een Indonesische kraam, met onder meer spekkoek en bapao.

Marokko
Binnen het internationaliseringsprogramma mochten de studenten ook op studiereis. Vooral over die reis, zijn veel van hen enthousiast. “Ik ben naar Marokko geweest en ik had van tevoren niet kunnen bedenken dat ik het zo leuk zou vinden Het land is heel mooi, maar ook anders. Van de omgangsnormen tot het kruidige eten en de klederdracht. Daar heb ik eigenlijk meer van geleerd dan van ons werkbezoek”, aldus Fleur.