‘Mode ziekte’ ADHD valt wel mee, laat Kunststudent zien met humoristische animaties

Vaak wordt gedacht bij ADHD: neem een pilletje en je wordt rustig. Maar volgens Kunststudent en ervaringsdeskundige Daan Koolhof is ADHD helemaal geen ziekte en kunnen mensen met ADHD ook door middel van gedragstherapie er mee om leren gaan. Dus maakte Daan ‘ADHD valt allemaal best mee’: een drietal uitleganimaties om dat duidelijk te maken.

Daan heeft ADHD en merkte dat hij het als kind moeilijk vond om erover te praten. “Er heerst een vertekend beeld over ADHD, het wordt gezien als een of andere gedragsziekte. Vroeger zat ik hiermee in de knoop. Ik voelde mij anders dan anderen omdat ik niet stil kon zitten en de drang had om op alles te willen reageren. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat er iets mis was met mij en dat maakte mij onzeker en onbegrepen.”

Het is niet precies bekend hoeveel kinderen, jongeren en volwassenen in Nederland ADHD hebben. Wel is er een aanzienlijke stijging van het aantal voorschriften voor ADHD medicatie. Het aantal recepten voor ADHD medicatie voor jongeren tot en met 18 jaar is in een periode van tien jaar verviervoudigd.

Verlammend
“Die pilletjes zijn een verlammend middel, een kind kan zich daarin verliezen”, volgens Daan. Wil ik mijn hele leven afhankelijk zijn van een medicatie? Vroeg hij zich als kind al af. Hij koos voor een andere optie: “Het trainen van sociale vaardigheden is ook een manier om het te ‘behandelen’.”

“De maatschappij verlangt van ja: zit stil, kijk naar je boek en ga werken. Voor veel mensen werkt zoiets prima, maar voor mij niet. Via een psycholoog leerde ik wat wel werkt voor mij en hoe ik dat het beste toe kan passen in het dagelijkse leven. Kijk om je heen hoe anderen zijn en wat het effect van jouw gedrag op hen is. Dát heeft veel effect gehad voor mij. Ik heb nog steeds ADHD, dat kan ik niet ontkennen. Maar ik kan het onderdrukken en er mee omgaan. Dié keuze wordt vaak niet benoemd wanneer iemand gediagnosticeerd wordt.”

Pleidooi
“Ik ben tegen het labelen van zogenaamde ziektes. Ieder huisje heeft zijn kruisje: er is met iedereen wel ‘iets mis’.” Diezelfde gedachte heeft ook ADHD-Nederland, een organisatie in begeleiding en coaching. Ter voorbereiding van zijn uitleganimaties en onderzoek maakte Daan gebruik van de kennis en kunde van de organisatie, woonde hij workshops bij en voerde gesprekken met andere ADHD’ers. Met als resultaat drie kleurrijke en humoristische uitleganimaties.

‘ADHD valt allemaal best mee’ is voor Daan een pleidooi om het onderwerp te ontladen en te laten zien dat medicatie niet de voorkeursbehandelmethode hoeft zijn.

Launch 2018
Het afstudeerwerk van Daan en afstudeerwerken van medestudenten zijn te zien tijdens Clickbait Expositie ILAN, onderdeel van Launch 2018. Van 30 juni tot en met 4 juli te bezoeken aan de Beukenlaan in Breda.

perpost

Wat jammer dat hij ADHD onderdrukt. Dit lijkt mij geen goede aanpak, wanneer men iets onderdrukt betekend dat het er vroeger of later zal moeten uitkomen. De ervaring is dat dit vaak lijdt tot een burn-out, en dat komt veel voor bij AD(H)D'ers.

2018-06-27 10:03:37

WM