Aantal kinderen met obesitas vertienvoudigd in 40 jaar tijd: ‘Onze regering is bang om in te grijpen’

We eten meer suiker en vet dan goed voor ons is en meer dan de helft van Nederlanders heeft overgewicht (CBS). Grote voedselproducenten zoals Unilever, Campina en Nestlé hebben veel macht. Linda Spitters (net afgestudeerd in Commerciële Economie) onderzocht wat we hieraan kunnen doen. Voor haar scriptie werd ze driemaal bekroond met een 9.5.

“Nederlandse kinderen zijn veel te zwaar en ongezond eten is overal”, begint Linda. “Ik wilde me concentreren op de rol van voedingsproducenten en lokale stichtingen die obesitas bestrijden. Vaak krijgen die kleine stichtingen nauwelijks iets voor elkaar.”

Samen met twee medestudenten onderzocht Linda de rol van de voedingsindustrie, maar ook wat stichtingen kunnen doen om verandering bij voedselproducenten te bewerkstelligen.

‘Bedrijven tonen nauwelijks interesse in het terugdringen van obesitas’

Desinteresse
Het antwoord is niet eenduidig, blijkt uit de bevindingen van de net afgestudeerden. “Je hoopt dat grote bedrijven zélf het verschil willen maken en er daarom veel aan doen om overgewicht en obesitas terug te dringen.” Daarom zouden ze volgens Linda een samenwerking aan moeten gaan met organisaties die vetzucht betrijden. “Maar de realiteit is dat bedrijven nauwelijks interesse tonen in het terugdringen van obesitas. En dus niet in een samenwerking met lokale anti-obesitasprogramma’s.”

‘Unilever ziet ook dat de consument kritischer boodschappen doet’

In de praktijk blijkt dat een Campina, Unilever of Nestlé alleen wijzigingen doorvoert als het hen iets oplevert. “Je ziet dat bijvoorbeeld Unilever zich heus wel inzet voor de bestrijding van obesitas. Maar dat doet het bedrijf vooral omdat dat het anders het vertrouwen van consumenten verliest. Unilever ziet ook dat de consument kritischer boodschappen doet.”

Krachten bundelen
Linda: “Wat ik in elk geval heb ondervonden, is dat de motivatie bij bedrijven van binnenuit moet komen. Zij moeten de ernst van het probleem inzien en daarnaar handelen.” En de ernst is er: het aantal kinderen met obesitas is wereldwijd toegenomen tot 124 miljoen, een vertienvoudiging in vergelijking met veertig jaar geleden, blijkt uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Met haar scriptie adviseert de net afgestudeerde Linda lokale stichtingen zoals GO!, die probeert kinderen en jongeren met overgewicht en obesitas gezonder te laten leven, samen te werken met andere bestaande stichtingen, zoals stichting Jogg. “Verschillende initiatieven moeten hun krachten bundelen. Dan hebben ze meer kans om een een vinger in de pap te krijgen bij de grote voedselproducenten.

‘Onze regering is bang om in te grijpen’

Regering moet meer doen
Linda vindt daarenboven dat de overheid veel te weinig doet. “Binnen de voedingsindustrie is er weinig plichtsbesef. Winst en succes zijn leidend. Daarom is de rol van de overheid zo cruciaal.” Volgens haar is onze regering te bang om in te grijpen, maar alleen zij kan machtige bedrijven tot verandering dwingen.”

De overheid laat het initiatief vooral bij de voedingsindustrie, maar de maatregelen die bedrijven nu nemen zijn volgens Linda ‘veel te mager’. Zelfs als stichtingen wél een vinger in de pap krijgen. Het wordt kortom tijd dat de overheid ingrijpt.

In september begint de Avans-alumna met haar pre-master Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg.