Studenten Fysiotherapie zamelen geld in voor slachtoffers aardbevingen Lombok

Ankie Damen, Danielle Kortlever, Hanna van Arnhem en Maartje Broenink, vierdejaarsstudenten Fysiotherapie, zijn een crowdfundingsactie gestart om geld op de halen voor de slachtoffers van de aardbevingen in Lombok.

De vier Fysiotherapiestudenten verbleven het afgelopen halfjaar voor hun minor op het Indonesische eiland. De krachtige aardbevingen en naschokken die daar sinds eind juli met enige regelmaat plaatsvinden, troffen veel van hun vrienden en hun families. Op het eiland vielen tot nu toe ruim vijfhonderd doden en 400.000 mensen zijn dakloos.

Huis ingestort
“Na de eerste aardbeving kreeg ik een berichtje van een vriend op Lombok”, vertelt Ankie. “Er zat een scheur in zijn muur. Na de tweede aardbeving is zijn huis ingestort.” Voor de studenten was het meteen duidelijk dat ze iets wilden doen voor hun vrienden daar. “Je voelt je zo machteloos”, zegt Danielle. Met het geld dat de studenten ophalen, kan de lokale bevolking hun huizen herbouwen wanneer dat veilig genoeg is.

Volgens Ankie worden slachtoffers van de aardbevingen nu in kampen opgevangen, maar de regering stopt met de voorzieningen voor die kampen. “Ze moeten terug naar hun dorpen, maar die bestaan niet meer. De Indonesische overheid doet weinig, ze zien de aardbevingen niet als nationale ramp.”

Elke dag contact
Inmiddels hebben de studenten de eerste 1200 euro overgemaakt. “Dat geld is bedoeld voor de eerste levensbehoeften. Niet alleen eten en drinken, maar ook zeilen en lampen”, zegt Maartje. “We maken het rechtstreeks aan onze vrienden over, dan weten we zeker dat het goed terecht komt. Iedereen helpt elkaar daar. Elke dag hebben we wel even contact.”

Paradijs
De Fysiotherapiestudenten kijken met veel plezier terug op hun halfjaar op Lombok. “Toen we er zaten hebben we er nooit over nagedacht dat zoiets zou kunnen gebeuren”, vertelt Danielle. “Het was echt een paradijs, met een wit strand en een relaxte sfeer.” Ze woonden tussen de lokale bevolking in het dorp Sandik, ten noorden van de hoofdstad Mataram.

“We hebben veel van het eiland gezien en regelmatig gedoken. De duikschool op Gili heeft een Nederlandse eigenaar en we zijn bevriend geraakt met het personeel. Vijf van hen zijn hun huis kwijtgeraakt. Ze hebben nu ook geen inkomsten, omdat het toerisme stilligt. De reeks aardbevingen kan nog wel een half jaar duren.”

De actie van de studenten steunen kan hier.