Fysiotherapiedocent debuteert met boek ‘Denkgeheimen’

Wat gebeurt er in je hoofd als je denkt? Dat wilde Sven Graumans, docent bij de opleiding Fysiotherapie in Breda, weleens weten. Zijn zoektocht resulteerde in het boek Denkgeheimen, dat sinds deze week in de boekhandel ligt.

“Ik heb psychologie gestudeerd”, vertelt Graumans. “Maar hoe je hersenen echt werken, heb ik niet geleerd. Daarom ben ik zelf op zoek gegaan. Ik heb vragen opgesteld en de antwoorden erbij gezocht.” Het schrijven van Denkgeheimen is een proces van jaren geweest. “Het begon met een idee, bijna als grap. Eerst schreef ik alles op in een schrift, maar na een tijdje ben ik toch maar gaan typen.”

Inzicht
Denkgeheimen is geschreven voor kinderen rond de tien jaar oud. “Ik gun ze inzicht in hoe denken werkt, maar om dat aan een kind te kunnen uitleggen, moet je het zelf echt snappen. Je moet heel precies zijn.” Na het lezen van Graumans’ boek weten kinderen bijvoorbeeld of ze alles mogen denken, of ze kunnen stoppen met denken en waarom sommige gedachten op scheten lijken.

Manuscript
Het manuscript van Denkgeheimen stuurde Graumans naar enkele uitgeverijen. “De doelgroep van mijn boek was 8 tot 80 jaar, ik wilde niemand uitsluiten. Maar op die manier wordt het manuscript door geen enkele uitgeverij geaccepteerd, dat is veel te breed. Het duurde even voordat ik daar achter kwam. De meeste uitgeverijen sturen alleen een afwijzing, heel soms krijg je te horen wat de reden is.”

“Na een afwijzing dacht ik weleens: laat maar zitten”, vertelt de docent. “Dan bleef het schrijfwerk weer een half jaar stilliggen, tot ik er met iemand over praatte en die mij ervan overtuigde dat ik moest doorgaan.” Ook zijn eigen gedachten – ‘het wordt toch niks’ – zaten hem af en toe dwars. “Ik heb mijn eigen ongelijk bewezen, het is wél wat geworden.”

Kleine uitgeverij
Uiteindelijk kwam de docent terecht bij een kleine uitgeverij van kinderboeken, met “fijne redacteuren die me goede tips gaven”. “Sommige dingen moest ik loslaten, zoals de illustraties in het boek. Daarvoor moest ik de uitgever vertrouwen. Ik zag de illustraties pas toen ze af waren en ik ben er blij mee. Het ziet er leuk uit.”

Dat zijn boek nu in de boekhandel ligt, is voor Graumans niet iets om aan de grote klok te hangen. Het liefst zou hij onzichtbaar blijven. “Het voelt niet comfortabel. Ik was liever anoniem gebleven. Maar als jouw boek wordt uitgebracht, moet je het presenteren.” Dat doet hij 26 september op een bijzondere locatie: boekhandel Grand Theatre in Breda, een voormalig theater.