Geen collegegeld en meteen een baan voor eerstejaarsstudenten Elektrotechniek

Eerstejaarsstudenten Elektrotechniek die volgend jaar aan de duale opleiding beginnen bij Avans in Breda, vallen met hun neus in de boter. Ze krijgen direct een contract aangeboden bij een bedrijf in de regio en hun opleiding wordt betaald.

Avans en zeven bedrijven gaan samenwerken. Jaarlijks gaat elk bedrijf minimaal vijf studenten opleiden via het leertraject. De studenten komen in dienst van de bedrijven, krijgen een minimumloon en een duale hbo-opleiding Elektrotechniek van vier jaar bekostigd. Dat betekent dat ze per week drie dagen bij het bedrijf werken, en twee dagen de opleiding volgen.

Tekort aan technici
Er is een enorm tekort aan technici in de regio. De Sociaal-Economische Raad becijferde dat op korte termijn landelijk een tekort verwacht wordt van 15.000 mensen in de sector. ‘We hebben enorm veel moeite engineers te krijgen. Weinig jongeren kiezen voor elektrotechniek, ze zien de opleiding niet als interessant. Terwijl we met de energietransitie juist middenin een boeiend veranderingstraject zitten’, zegt Arhan van der Stelt van techniekbedrijf RWE in BN/De Stem. Door al bij het begin van de studie een contract aan te bieden, hopen de bedrijven meer jongeren te interesseren voor de opleiding.

Avans is niet de eerste school die een dergelijke samenwerking aangaat. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen heeft sinds september een leer-werktraject voor de studie Elektrotechniek.

De deelnemende bedrijven in de regio Breda zijn RWE, Strukton, SPIE, Hoppebrouwers Techniek, Enexis, Engie en Croonwolter&dros. Tijdens de open dag van Avans, zaterdag 3 november, is meer informatie over de duale opleiding te verkrijgen.