Student in het buitenland: ‘In Duitsland is een 10 een 1’

Jeroen Verduijn, derdejaarsstudent Werktuigbouwkunde in Breda, volgt een half jaar een minor aan de Hochschule in Augsburg. “Je hoeft geen boeken te kopen, voor de meeste vakken krijg je een geprint boek.”

Waarom koos jij voor een buitenlandervaring?
“Ik heb niet echt een specifieke reden, maar ik vond het een interessante kans. Later, als je eenmaal werkt, is het niet zomaar mogelijk om een half jaar naar het buitenland te gaan.”

Is het Duitse onderwijs anders dan dat bij Avans?
“In grote lijnen is het hetzelfde, je hebt hier twee periodes per jaar en aan het eind van elke periode zijn de toetsen. De cijfers die je krijgt, zijn wel omgekeerd. Een 10 is in Duitsland een 1 en een 1 is in Duitsland een 10. Ook hoef je voor de meeste vakken geen boeken te kopen, je krijgt een geprint boek. En we zijn in Nederland verwend met alle smart- en whiteboards. Hier hebben alle lokalen nog krijtborden en heel af en toe staat er een beamer. Een ander verschil is dat waar wij in Nederland Engelse vaktermen gebruiken, ze hier alles naar het Duits vertaald hebben.”

Hoe ben je aan een kamer gekomen?
“Via een website voor studenten die ook tijdelijk in het buitenland gaan studeren en hun kamer onderverhuren. Dat ging eigenlijk heel snel en makkelijk.”

Ga je veel om met andere internationale studenten of meer met de Duitsers?
“Ik ga hoofdzakelijk om met buitenlandse studenten. Die heb ik leren kennen bij de cursus Duits die ik gevolgd heb voordat de school begon. Ik heb weinig tot geen contact met Duitse studenten omdat mijn Duits niet zo goed is dat ik makkelijk met ze kan praten. De meeste Duitse studenten spreken niet zo goed Engels.”

Wat is je meegevallen aan deze buitenlandervaring?

“Het valt me mee om zo lang alleen in het buitenland te wonen. Het is gemakkelijk nieuwe mensen te leren kennen. Er is een WhatsApp groep met 140 buitenlandse studenten. Die zitten in hetzelfde schuitje. Er is altijd iets te doen.”

Wat valt tegen?

“Eigenlijk valt niets tegen, maar ik zie wel op tegen de Duitstalige toetsen.”