Binnenkijken bij studenten van Bonafideel: Harry Potters Kamer van Hogenood, maar dan anders

Van links naar rechts: Romee, Giorgia en Lidia

Midden in de Bossche wijk Orthen ligt een voormalige kringloopwinkel. Er is geen werkende verwarming, wel véél achtergebleven spul dat nog uitgezocht mag worden. Maar de studenten Social Work die er dit jaar elke dinsdagmiddag vertoeven, zitten bomvol ideeën over Bonafideel, zoals de non-profit stichting en locatie in wording heet. De eerste stap: zoveel mogelijk speelgoed verkopen op 1 december.

“Wáár ben ik beland. Dat was mijn eerste gedachte toen wij hier binnenstapten”, vertelt eerstejaarsstudent Social Work Giorgia Malagrida. “Álles stond vol, je kon de vloer niet zien”, vult medestudent Lilia Visser aan.

Het is dinsdagmiddag en de wekelijkse vergadering zit er net op. Enkele studenten zijn op de eerste verdieping bezig, een aantal anderen zit nog aan de lange tafel beneden bij de ingang. Ze lopen allemaal rond in een dikke trui en met mokken thee of koffie in hun handen geklemd. Verwarming? Er zijn wat radiatoren, al werken ze niet. Wel een pantry met een werkende waterkoker, opgedaan tussen alle spullen in het pand. Net als de mokken.

Niet-aangeboren hersenletsel
Het pand heeft een flinke periode ‘leeg’ gestaan. Romee Floor, medestudent van Lilia en Giorgia: “Het was in ieder geval geen levendige boel.” Lilia: “Wijkbewoners legden hun oude spullen voor de deur, dat haalde Anton dan binnen.”

‘Wijkbewoners legden hun oude spullen voor de deur’

Aan diezelfde tafel op de begane grond zit ook Lucas Artist, een van de drie mensen die de groep studenten bijstaat. Samen met Anton is hij een van de initiatiefnemers. Anton heeft niet-aangeboren hersenletsel en heeft wat plannen voor Bonafideel. “Zijn idee is een kringloopwinkel met een shop-in-shopconstructie waarin mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een rol spelen. Vanwege zijn autisme en niet-aangeboren hersenletsel krijgt Anton dat niet in zijn eentje van de grond.’’

Maatschappelijke meerwaarde
De studenten maken onderdeel uit van een leergemeenschap. Elke dinsdagmiddag komen zij samen en gaan ze aan de slag voor de stichting Bonafideel en om Anton verder te helpen. Romee: “Anton lukte het niet in zijn eentje, maar wij zijn met twintig. Dit is het nieuwe Social Work. Ons doel met Bonafideel is het creëren van maatschappelijke meerwaarde.” Maar of ze veel kunnen doen, die vier uur per week op dinsdag? Lidia: “We stellen onszelf telkens nieuwe doelen.”

‘Anton lukte het niet in zijn eentje, maar wij zijn met twintig’

Er mag nog veel opgeknapt en opgeruimd worden. Lidia wijst naar een muur: “Kijk dat zou geverfd mogen worden, maar ook dat kost geld.” Omdat Bonafideel non-profit is, en om ook in het proces voor Anton verder te kunnen, is er geld nodig. Een rondleiding brengt ons naar de eerste verdieping. De ruimte is tot de nok gevuld met knuffels, spelletjes en ander speelgoed. Studiegenoten sorteren puzzels uit. Genoeg spul voor de verkoopdag op 1 december, waarbij ze hopen geld op te halen voor het pand.

Monsterklus
Spullen die er nog goed uit ziet, plaatsen ze op Marktplaats. De echte monsterklus kost nog wel wat dinsdagmiddagen. Romee, Lidia en Giorgia wijzen door de ramen naar beneden. Een grote ruimte gevuld met écht van alles. Tientallen fietsen, plastic buizen, videobanden. De ruimte doet aan als de Kamer van Hoge Nood uit Harry Potter. Je weet niet waar je kijken moet. Het is een zee aan spullen. Romee: “We zien elke keer nieuwe spullen.” Inmiddels is er een padje gemaakt, dat was de vorige keer nog anders, weet Lidia.

Het doel van deze middag, besluiten de studenten: zoveel mogelijk speelgoed verzamelen en uitzoeken voor 1 december.

De verkoop is op zaterdag 1 december van 10.00 tot 17.00 uur aan de Orthense Hoven 2.