Keuzegids: groeipijn bij sommige universiteiten, Wageningen de beste

De almaar groeiende toestroom van studenten leidt bij de ene universiteit tot meer kwaliteitsproblemen dan bij de andere, blijkt uit de nieuwe Keuzegids Universiteiten. Wageningen Universiteit is opnieuw de onbetwiste nummer één.

Met ruim 7.000 eerstejaars lijken met name de Universiteit van Amsterdam en de Rotterdamse Erasmus Universiteit in hun voegen te kraken. Beide instellingen staan onderin de ranglijst van de Keuzegids Universiteiten 2019, die vandaag is verschenen.

Vooral hun grote opleidingen hebben flinke kwaliteitsproblemen. Zo klagen UvA-studenten economie steen en been over de volle collegezalen. Ook bij de Rotterdamse rechtenopleiding, die een kwart meer eerstejaars verwelkomde, heerst onvrede over de onderwijsfaciliteiten.

Boemerangeffect
Beide Randstaduniversiteiten lijken slachtoffer te zijn van hun eigen succes. De Keuzegids spreekt van “het boemerangeffect van té succesvolle werving, van meer ‘citymarketing’ dan onderwijsbeleid”. Studenten lijken meer voor de stad dan voor de instelling te kiezen.

Dat kwaliteit niet altijd te lijden heeft onder groeiende studentenaantallen bewijst Wageningen Universiteit. Al meer dan tien jaar steekt de ‘groene’ universiteit met kop en schouders boven de rest uit. Ondanks de groei voelen studenten zich geen ‘nummer’ en zijn ze erg positief over de docenten en het programma.

Al jaren wisselen de Rijksuniversiteit Groningen en de Radboud Universiteit elkaar af als beste brede ‘klassieke’ universiteit. Dit jaar scoort Nijmegen een half puntje hoger. De Universiteit Utrecht, die bij weekblad Elsevier als beste brede instelling uit de bus kwam, reikt in de nieuwe Keuzegids niet verder dan de vierde plaats. Verrassende stijger in dit lijstje is Amsterdamse Vrije Universiteit die jarenlang laag stond, maar nu is opgerukt van positie vier naar drie en Utrecht dus passeert.

Internationalisering
Voor het tweede jaar op rij spraken studenten zich uit over het Engelstalige onderwijs. Vooral bij de technische universiteiten blijven ze kritisch over het Engels van hun docenten. Die van de TU Eindhoven scoren het laagst (6,1), terwijl hun collega’s van Maastricht University een 7,6 krijgen.

De Keuzegids toont dit jaar voor het eerst het aandeel internationale studenten per opleiding. Van de 15 procent internationale wo-bachelorstudenten vind je er relatief de meeste bij de university colleges en bij vakgebieden als bedrijfskunde en economie. Toch zijn er binnen de vakgebieden soms opvallend grote verschillen. Bij de European Law School in Nijmegen is minder dan 5 procent van de studenten international en bij dezelfde bachelor in Maastricht maar liefst 82 procent.

De Keuzegids Universiteiten verschijnt elk jaar om aankomende bachelorstudenten te helpen met hun studiekeuze. Studentenoordelen, afkomstig uit de Nationale Studenten Enquête tellen mee, maar ook cijfers over studiesucces en de mening van deskundigen die de opleidingen keuren.