Met de voeten in een bak ijswater: de Wim Hof methode bij Avans

Bart Dankers is parttime docent Civiele Techniek bij Avans in Den Bosch en parttime ijsman. Hij is namelijk instructeur in de Wim Hof methode, een manier om extreme kou te trotseren. Voor Avans Flow gaf hij vorige week dinsdag een cursus over ademhalen, evenwicht en ijswater.

De originele ijsman Wim Hof werd wereldberoemd door in bakken met ijswater te zwemmen zónder onderkoeld te raken. Over zijn methode zijn boeken volgeschreven. Hof stelt dat zijn methode mensen helpt om in contact te komen met hun lichaam en het immuunsysteem versterkt. Zijn methode raakte echter ook in opspraak toen in 2016 bleek dat een aantal aanhangers waren verdronken toen ze na intensieve ademhalingsoefeningen direct waren gaan zwemmen. Dat is volgens de ijsgoeroe niet de bedoeling, bovendien zouden de drenkelingen zijn methode niet goed hebben toegepast.

Koude-aanvallen
Instructeur Bart Dankers heeft veel te danken aan de Wim Hof methode, vertelt hij aan het begin van de cursus. “Ik had last van koude-aanvallen en raakte dan al gauw onderkoeld. In de winter kon ik nauwelijks naar buiten.” De aanvallen werden steeds erger. Tot de docent Civiele Techniek de Wim Hof methode vond. Inmiddels staat Dankers voor zijn werk wekelijks in bakken ijswater of neemt hij een frisse duik in bevroren meertjes. “Dankzij de methode genas ik. Nu ben ik zelf instructeur en help ik anderen.”

Rust
Na de introductie volgt een lange reeks ademhalingsoefeningen die volgens de docent Civiele Techniek niet alleen de doorbloeding stimuleren, maar ook “het lichaam zuiveren.” Hij raadt de studenten aan hier thuis mee aan de slag te gaan, “het liefst ’s ochtends vroeg, dan heb je de rest van de dag veel meer power!”

Bart Dankers helpt een student met de oefeningen

Veel reageren enthousiast. “Nadat ik Pfeiffer heb gehad, ben ik vaak ziek in de winter”, vertelt Olivier, student Fysiotherapie in Den Bosch. “Ik hoop dat deze ademhalingsoefeningen hierbij helpen.” Ook Kevin, student Bedrijfskunde in Den Bosch, gaat de oefeningen vaker doen. “Ik doe aan boksen, tijdens een wedstrijd ga ik door alle adrenaline hyperventileren. Als mijn ademhaling onder controle is bewaar ik de rust.”

IJswater
Na het ademhalen beginnen de evenwichtsoefeningen, bedoeld om nog meer bloed door de spieren te laten stromen. Wie zelf al aan yoga doet en flexibel is, kan goed meekomen, maar veel studenten haken noodgedwongen af. Het is voor hen anatomisch onmogelijk om beide knieën op de ellebogen te laten rusten terwijl ze op hun handen balanceren. Een beetje verloren kijken ze om zich heen terwijl ijsman Dankers de ene na de andere pose voordoet.

Kevin concentreert zich terwijl zijn voeten in het koude water staan

In het midden van het lokaal staat een grote bak ijswater. “Wie durft?” vraagt Dankers hardop. Eén voor één komen de studenten naar voren voor hun koude voetbad. Omdat het water maar net boven de nul graden is, doet het pijn aan de voeten. Veel deelnemers houden het niet lang vol. Een aantal lukt het wél om in de bak te blijven staan. Onder aanmoediging van de instructeur blijven ze staan. Door diep ademhalen proberen ze de kou te bedwingen. Of dit ook werkt is niet zeker. “Die bak ijswater is gewoon erg koud, dat verandert niet. Je moet de kou dus gewoon accepteren”, vertelt Olivier. Hij trekt een grimas. “Ik ga thuis oefenen met koude douches, misschien wordt het dan beter.”

Diaan.

Hallo, hoelang kan je maximaal een voeten ijsbak nemen?

2023-06-04 17:18:00