Recensie: nieuwe app Seever – alle accounts van jouw favoriete influencers in één overzicht

Seever (spreek uit siever, afgeleid van See Everything) bundelt de vier grootste social kanalen van bekendheden en grote platforms in één app. Voor nieuwe updates van jouw favoriete influencer of platform hoef je dus niet meer Facebook, YouTube, Instagram én Twitter langs. En leuk: het is ontwikkeld door twee Avansstudenten.

Je bent nieuwsgierig naar de laatste updates van, we noemen maar wat, Monica Geuze. Of De Telegraaf. Op onder andere Twitter. Of Instagram. Of Youtube. Dus zapp je als het ware van app naar app.

Eigenlijk best irritant. Hoeveel handiger is het als je op persoon selecteert, en niet op medium. Daar hebben studenten Business Innovation Menno Sluyts en Jeroen van der Elst wat op verzonnen met hun nieuwe app Seever. Het klinkt simpel, en dat is het ook.

Gebruiksvriendelijkheid
Waar je sommige apps even moet doornemen voordat je ze helemaal snapt, is de bedoeling van Seever meteen helder. De interface is heel gebruiksvriendelijk en, zoals de makers beloven, is het super overzichtelijk. Bij het eerste gebruik doorloop je drie stappen en je bent klaar voor gebruik

De app werd ontwikkeld vanuit een probleemvraag van de makers zelf en na grondig doelgroeponderzoek. “Socialgebruikers willen alle updates van iedereen zien, maar ze missen het overzicht”, vertelt Menno. Jeroen vult aan: “Om overzicht te creëren, kunnen mensen dus gewoon profielen bekijken.” Het klinkt heel simpel, toch heeft het duo 1,5 jaar naar de livegang toegewerkt. “Maar volgens mede-ondernemers is dat snel”, lacht Menno. “Die zijn soms al drie jaar bezig.”

Ook voor Avans
Niet alleen voor de gebruikers, zoals jij en ik, is Seever volgens Menno en Jeroen handig: “Influencers en andere platformen zeggen nu nog aan het einde van een uitzending of video: volg me hier, hier en hier. Met Seever hoeven ze alleen nog te zeggen: ‘volg me ook op Seever!’” Ook handig voor Avans, opperen de studenten. “Neem de Open Dag, daar staan nu diverse verschillende icoontjes op alle folders etc. Straks kan er alleen ons icoon staan.”

Voor- en nadeel
Een ander pluspunt, naast de gebruiksvriendelijkheid, is de minimaal aanwezige advertentie. Daar is ook bewust rekening mee gehouden, volgens Menno en Jeroen. Helemaal ontkomen aan advertenties was geen optie: “we willen de app wel kunnen blijven updaten.”

De app kent een nadeel: nog lang niet alle bekende personen en platformen zijn hierop te vinden. Al is dat logisch, Seever is pas een paar dagen live.

Werelddominatie?
Voor nu is Seever alleen nog actief in Nederland. Maar als dat goed loopt, zijn er genoeg mogelijkheden. Jeroen: “Er zijn zoveel influencers over heel de wereld.” Menno: “Seever kunnen we makkelijk opschalen.”

De app heeft de potentie om Facebook, YouTube, Instagram én Twitter voorbij te gaan. Of nou ja, Seever ís Facebook, YouTube, Instagram én Twitter in een.