Studenten Social Work halen landelijke tv met themadag over Jemen

Een groep studenten Social Work was dinsdagavond op NPO2 te zien. TV-programma Hallo Nederland filmde de groep studenten die samen op 12 december een themadag organiseren over de burgeroorlog in Jemen.

Chinon Schouten, student Social Work en mede-organisator is erg blij met het item. “Ze laten in drie minuten precies zien wat wij over willen brengen: er moet echt iets gebeuren aan Jemen. We hebben nu al veel positieve reacties gehad van mensen die ons hebben gezien.”

Chinon werd zelf ook geïnterviewd door de cameraploeg. Dat was best spannend: “Ik zou dit normaal nooit doen, maar omdat ik me zo verbonden voel met het project heb ik het tóch gedaan.” Achteraf is ze blij dat ze het heeft gedaan. “Het ging me, vind ik zelf, aardig goed af!”

Bloedige burgeroorlog
In Jemen woedt al jaren een bloedige burgeroorlog tussen door Iran gesteunde Houthi-rebellen, de Islamitische Staat, Al Qaida, lokale krijgsheren en het door Saudi-Arabië gesteunde regeringsleger. Omdat het land door Saudi-Arabië hermetisch is afgesloten dreigt een groot deel van de bevolking aan honger te overlijden en komt er nauwelijks nieuws over deze humanitaire ramp naar buiten.

Themadag
Om meer aandacht te creëren voor de ramp organiseren studenten Social Work een themadag over Jemen. Op deze dag spreken onder meer Tweede Kamerlid Sadet Karabulut, cultureel antropoloog Marina de Regt en geboren en getogen Jemeniet Faris AlQubati. Deelname is gratis.