Volgens promovendus brengt Engelstalig hbo-onderwijs Nederlandse taal niet in gevaar

Illustratie: Elmarye AaijHbo-studenten van Engelstalige opleidingen spreken in hun vrije tijd Nederlands. Ze lijken hun moedertaal niet te verwaarlozen, stelt taalwetenschapper Folkert de Jong.

De Jong promoveerde gisteren aan de Rijksuniversiteit Groningen op zijn proefschrift over de effecten van Engels als voertaal in een hbo-opleiding international business. Zijn conclusie: studenten en docenten zien vooral voordelen en het Nederlands raakt niet in de verdrukking.

Leeuwarden en Qatar
Om dat laatste te onderzoeken, stuurde hij studenten van Stenden Hogeschool in Leeuwarden en de campus in Qatar in drie weken tijd veertig berichtjes met daarin een aantal korte vragen: welke taal heb je het afgelopen halfuur gebruikt en in welke setting?

“Die vergelijking is interessant”, zegt De Jong, “omdat beide groepen hetzelfde curriculum hebben, maar een geheel andere talige situatie daarom heen. Wat bleek: studenten in Qatar praten vrijwel uitsluitend Engels, die in Nederland vrijwel nooit, behalve wanneer ze met hun studie bezig zijn.” De Jong noemt het daarom “zeer onwaarschijnlijk” dat hun Nederlands eronder lijdt.

Vaktermen
Als het gaat over het professionele Nederlands ziet De Jong wél een verbeterpunt. Studenten leren vaktermen uitsluitend in het Engels. De Jong: “Ik vraag me af of ze weten dat je ook ‘verdienmodel’ kunt zeggen in plaats van ‘business model’, of dat ‘corporate social responsibility’ hetzelfde is als ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’.”

Het is de vraag of zijn proefschrift iedereen weet te overtuigen. Critici zien de ‘verengelsing van het Nederlands hoger onderwijs’ al jaren met argusogen ogen aan. In een opinieartikel in de Volkskrant waarschuwden onder anderen cultuurfilosoof Ad Verbrugge en emeritus ­hoogleraar taalpsychologie Anette de Groot gisteren nog voor de “desastreuze gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs en voor het Nederlands zelf”.