Column: ‘Een ogenblik geduld alstublieft…’

“Welkom bij DUO.” Met mijn adem ingehouden hoor ik de telefoon overgaan. “Een ogenblik geduld alstublieft, u wordt over 32 minuten geholpen” hoor ik het automatische vrouwtje aan de telefoon zeggen. Dat terwijl ik expres in de periode tussen 9 en 11 uur bel, waarin de wachttijden het kortst zouden zijn. Ik heb helemaal geen geduld, denk ik bij mezelf. “… u wordt over 38 minuten geholpen.” “… u wordt over 47 minuten geholpen.” En dan is de dag alweer voorbij en is het me niet gelukt om DUO te bereiken.

“Stomme ome DUO” hoor ik een stemmetje in mijn hoofd zeggen. Ik heb wel wat beters te doen, ik heb geen geduld en niet meer zoveel belminuten. Straks moet ik hetzelfde bedrag dat ik van ome DUO krijg, betalen aan mijn provider BEN, omdat ik weer eens over mijn bundel heen ben gegaan. “Laat die dertig euro lekker gaan”, zegt mijn moeder nadrukkelijk tegen mij, maar ik ben standvastig en kan van die dertig euro een lekkere dikke, warme trui kopen voor koude dagen.

‘Straks moet ik hetzelfde bedrag dat ik van ome DUO krijg, betalen aan mijn provider BEN’

Ik moet en zal DUO bereiken en ik wil niet zo lang in de wachtrij staan, want ik heb geen zin om nog meer dagen dat irritante stemmetje van die vrouw nog aan te horen (no offense, mevrouw!). Wat nou als ik mijn wekker om 8.45 uur zet en om 9 uur al aan de telefoon hang met ome DUO? Heb ik dat gedaan op mijn vrije dag? Ja! En is het me gelukt? Ja! Krijg ik mijn dertig euro? Ja!

“Goedemorgen, u spreekt met DUO. Waarmee kan ik u helpen?” Terwijl ik nog half slapend op mijn bed zit, dans ik in mijn hoofd de hele kamer rond. Niet één minuut heb ik in de wachtrij van DUO gestaan en niet één keer heb ik “Een ogenblik geduld alstublieft, u wordt over bla bla minuten geholpen” gehoord! Ssst, ons geheimpje… Maar zet je wekker voor 9 uur en zorg dat jij de eerste bent, dan hoef je niet in de rij te staan achter al die andere studenten.

Eline van Eeden is eerstejaarsstudent Communicatie in Breda. Deze column is geschreven voor de module ‘Persoonlijk Leiderschap’ waarbinnen de opleiding Communicatie en Punt gezamenlijk studenten leren columns te schrijven.