Topsporter: Bart zit in het Nederlands Junior Curling Team: ‘Je moet echt sterk genoeg zijn’

Bart Klomp, tweedejaarsstudent Informatica in Breda, ontdekte curling toen hij tien jaar oud was. Nu maakt hij deel uit van het Nederlands Junior Curling Team. Begin januari was hij op het WK in Finland.

“We hebben op het WK acht wedstrijden gespeeld, vier gewonnen en vier verloren. Dat is best goed, als je bedenkt dat een teamgenoot in december is gestopt en we daarom de rollen in het team hebben omgegooid. Met wat kleine verbeteringen en een jaar hard trainen, kunnen we volgend jaar verder komen.”

De liefde voor curling begon al in 2010. De tienjarige Bart wilde in zijn woonplaats Tilburg een nieuwe sport uitproberen tijdens een speciale introductieweek. Samen met een vriend koos hij voor curling. “We wilden eigenlijk Romeins zwaardvechten proberen, maar dat mocht die vriend niet van zijn moeder.” Curling bleek de juiste keuze, want de twee jongens gingen ermee verder en zitten nog steeds in hetzelfde team.

Veel trainen
Een training duurt drie uur en Bart traint vier keer per week in Zoetermeer. Daarnaast traint hij in Tilburg bij zijn eigen club, waar hij ook clinics geeft, coacht en in het bestuur zit. Ook heeft hij twee bijbaantjes. Hij werkt bij zijn ouders in het bedrijf als ICT’er en als tutor wis- en natuurkunde op zijn oude middelbare school.

Hoe combineert hij al die bezigheden met studeren? Bart: “Gelukkig heb ik gekozen voor een opleiding die me goed ligt. Al voordat ik ermee begon, kon ik programmeren. Als je die basis hebt, is het eerste jaar goed te doen. Het tweede jaar bestaat vooral uit projecten, dat betekent goed plannen.” Tijdens het WK in Finland kon Bart tussen de wedstrijden door ook studeren. “Het voordeel van mijn opleiding is dat ik via mijn laptop alles kan doen.”

Alles voor de sport
Dat hij nauwelijks tijd heeft voor andere dingen, vindt Bart niet erg. “Ik ben heel competitief, ik wil graag winnen. En daarvoor ben ik bereid veel te trainen. Onze bondscoach is Canadees, zij geeft alles voor de sport. Dat is heel motiverend.”

Tijdens een training wordt er onder andere getraind op techniek. “Een beweging moet heel precies zijn en steeds hetzelfde. Je moet op de juiste manier de steen loslaten. Ook moet je weten op welk moment je moet vegen.” De skip bepaalt de tactiek van het team.

Twee uur vegen
Hoewel curling ‘schaken op het ijs’  wordt genoemd, is het behalve een ‘denksport’ ook een heel fysieke sport. “Tijdens een wedstrijd ben je twee uur lang bezig met vegen. Je moet echt zorgen dat je sterk genoeg bent.”

Wil je weten hoe curling wordt gespeeld?