CMD-studenten ontwikkelen meerlagig spel over afval in zee

Om mensen bewust te maken van het grote aantal afval dat in de zee belandt hebben de studenten Communication & Multimedia Design in Den Bosch Jakob Povel, Wesley Hartogs en Jarne Cooijmans een spel ontwikkeld:  de WasteCycle. Maar hoe werkt dat spel dan?

Het spel bestaat uit een tafel met twee schermen. Twee mensen strijden tegen elkaar. Per scherm vallen er producten naar beneden die jij (de consument) met behulp van knoppen van links naar rechts kunt bewegen. De bedoeling is om zo veel mogelijk producten in het winkelwagentje te krijgen.

Niet zo simpel als het lijkt
Een simpel spel, zou je zeggen, maar het zit echter iets lastiger in elkaar. Naast de wedstrijd is er nog een ander spel gaande. Deze spellen lopen tegelijkertijd en zijn verbonden met elkaar. Bij dit spel wordt er een zee en een schildpad geprojecteerd. Als de derde speler van links naar rechts beweegt, bewegen zowel de schildpad als de winkelwagen mee. Je bestuurt dus zowel de schildpad als de winkelwagen met je lichaam.

Ontwijken
Uit alles wat de consumenten consumeren, en wat dus in de winkelwagen belandt, komt afval. Dat afval komt in de zee terecht. Hetgeen dat je dus in het ene spel consumeert, komt vervolgens in het andere deel als afval op de schildpad af. Het is de bedoeling dat je, als schildpad, het afval probeert te ontwijken. “We hebben twee aparte games met elkaar gecombineerd”, vertelt Wesley. “Deze games bevatten actie en reactie. Doordat wij zoveel consumeren is het voor de schildpad bijna onmogelijk om het afval in de zee nog te kunnen ontwijken.”

Visualiseren
Na het spelen van het spel komt er een rood vierkant in beeld. Dit vierkant geeft aan hoeveel afval je bent tegengekomen. Vervolgens zoomt het beeld uit waardoor het volledige spectrum in beeld komt. Zo kunnen de spelers zien hoe klein de hoeveelheid afval is die zij net ontweken hebben ten opzichte van al het afval dat er werkelijk in zee ligt.

Wesley: “We kozen voor deze vorm van in beeld brengen van het probleem omdat we dit actuele en belangrijke onderwerp op een leuke manier wilden visualiseren.”