Dit ‘stoplicht’ van vier Avansstudenten gaat afvaldumping naast containers tegen

Als je bij een container staat met je vuilen je komt er dan pas achter dat die vol zit, leg je dan het afval ernaast ofloop je door naar de volgende? Veel kiezen voor de gemakkelijke weg. VierAvansstudenten combineerden voor de gemeente Den Bosch data en techniek vooreen oplossing: ‘stoplicht’. En het werkt.

Restafval en zakken vuilnis náást decontainers is de gemeente Den Bosch, net als de bewoners overigens, een doornin het oog. Dus legde de gemeente de vraag ‘wat te doen’ neer bij studenten vande Vrije Minor. Dit werd opgepakt door vierdejaarsstudenten Mahmoud El Hassan,Jasper Dingemans (studenten Bedrijfsinformatica) en Bart ’t Lam (TechnischeInformatica) en Tim Spaans (Elektrotechniek). Tijdens de minor bouwden twintigstudenten van de Academie voor Industrie en Informatica aan oplossingen vooreen slimme stad. Dit deden ze daarvoor bestemde Internet of Things Stadslab.

Lelijk
“Waarom leggen bewoners hun afval náást de container? Het is lelijk en het kost de gemeente meer geld om op te halen”, volgens Jasper. “Dit is iets dat speelt in heel Nederland. Maar wij focusten ons specifiek op drie containers in de Bossche wijk Boschveld.” Tim: “Vijftien dagen liepen we stipt om 12 uur langs de containers.” Het viertal voerden een nulmeting uit en spraken wijkbewoners. De studenten testen een aantal ‘oplossingen’, zoals bloemetjes om de container. Toch bleef restafval naast de container de kop opsteken, medestudent Tim geeft schaapjesgedrag als reden.

Gedragsbeïnvloeding
“Wijkbewoners zien pas of een container vol zit wanneer ze hun pasje op het systeem leggen. Het is van veraf niet te zien”, weet Jasper. De studenten combineerden verzamelde data met technologie en bedachten een lamp voor op de container. Genoeg ruimte? Dan is de lamp groen. Vol? Dan gloeit de lamp rood. Door middel van een simpele oplossing kunnen ze gedragsbeïnvloeding toepassen. Bart: “Wijkbewoners kunnen al vanaf het einde van de straat zien hoe het zit. En vanuit huis. Rondom veel containers staan flats.”

De studenten merkten tijdens het testen dat er daadwerkelijk minder vuil naast de containers belandde. Tim: “Als de lamp rood gloeit en de bewoners dat al snel zien, zijn ze sneller geneigd om die paar meter extra naar een andere container te lopen.” En, niet geheel onbelangrijk: de wijkbewoners zelf zijn heel positief.

Enthousiast
Deze week gaat Tim de indicatoren weer verwijderen. “De afvalstoffendienst zelf heeft geen technisch personeel die ons systeem over zouden kunnen nemen, anders waren ze mogelijk nog door gegaan met testen.” De gemeente liet merken enthousiast te zijn over het idee van de studenten. “De gemeente gaat kijken of ze in een volgende versie van de ondergrondse container een statusindicator kunnen bouwen, maar dat is nog niet zeker.”

Samenwerking
Het IoT-Stadslab is een broedplaats van de gemeente Den Bosch om de stad slimmer te maken middels data. Het afgelopen half jaar werkten een twintigtal studenten aan diverse opdrachten. Waaronder het stoplicht. Een andere groep boog zich over een handig systeem om in real time de waterkwaliteit in en rondom Den Bosch inzichtelijk te krijgen. Daar is nu nog te weinig zicht op en moet het verstrekken van evenementenvergunningen makkelijker maken. De eerste editie van de Vrije Minor is bij Avans én de gemeente positief ontvangen. “Alle ideeën zijn een mooie verbeterslag!”, roemde een wethouder.