Maastricht stopt met wekelijkse inzet handhavers tegen studentenoverlast

Foto: Flickr/J. de Graaf https://flic.kr/p/zmEwJ1

Maastricht stuurt geen handhavers meer op pad enkel en alleen om de overlast van studenten tegen te gaan. Andere methoden zijn efficiënter, blijkt uit een rapport. De onderzoekers pleiten onder meer voor een speciaal meldpunt.

Tussen maart 2017 en juli vorig jaar patrouilleerden twee avonden per week, van tien uur’ s avonds tot twee uur ’s nachts, studentenboa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) door de stad. Deze boa’s waren onderdeel van de proef ‘Student & leefbaarheid’, meldt Observant.

De bedoeling was dat ze meteen zouden reageren op klachten over studentenhuizen en horecagelegenheden waar veel studenten komen. Dat moest de relatie tussen studenten en andere stadsbewoners verbeteren.

Piekmomenten
Maar het blijkt niet lonend om speciaal daarvoor handhavers in te zetten. De studentenboa’s kregen weliswaar in de drukste maand juni gemiddeld twee tot drie meldingen per avond, maar in de rustige maanden waren er regelmatig avonden zonder klachten. Verreweg de meeste meldingen gingen over geluidsoverlast.

Op piekmomenten zijn de studentenboa’s wél zinvol, schrijven de opstellers van het rapport. Daarnaast kan de gemeente bewoners aanmoedigen om zelf studenten aan te spreken op hun gedrag. Verder pleiten de onderzoekers voor een centraal meldpunt omdat het voor bewoners vaak niet duidelijk is waar overlast gemeld kan worden.