Sport als uitweg voor arme Zuid-Afrikaanse kinderen dankzij Avansstudenten

Scholen in Zuid-Afrikaanse onderontwikkelde townships geven geen prioriteit aan sportlessen. Non-profitorganisatie Movement Development Program (MDP), opgericht door twee Avansstudenten, brengt daar verandering in en geeft de kinderen een beter toekomstperspectief door ze te laten sporten. Met zichtbaar resultaat, zo mag een aantal jongens naar het wereldkampioenschap touwtje springen.

“Kinderen in de Zuid-Afrikaanse townships krijgen te maken met onder andere armoede, drugs, alcohol, geweld en HIV”, vertelt Sanne de Laat, student Communication & Multimedia Design. Zij zit sinds enkele maanden in Kaapstad waar zij zich inzet om de non-profitorganisatie meer op de kaart te zetten door middel van een krachtigere storytelling, (nieuwe)communicatie, marketing en corporate identity. Zodat het MDP kan doorgaan met hun missie. Want in Nederland weten we: sporten is goed voor je, dat is ook wetenschappelijk bewezen. Maar het draagt ook bij aan het leren van moralen en sociale cohesie. “Dat is waar MDP zich ook voor inzet: kinderen in onderontwikkelde gebieden verbinden en een betere toekomst te geven door middel van sport.”

Waarom sport en geen educatie?

“Veel kinderen in townships belanden op jonge leeftijd op straat en komen in de criminaliteit terecht. Sport draagt bij aan een betere toekomst: het geeft de kinderen een extra motivatie en stimulans die ze daarvoor niet hadden. Zo leren ze door het sporten met andere kinderen nieuwe normen en waarden die ze thuis niet altijd mee krijgen. Ook presteren de kinderen beter op school. Sporten activeert de hersencellen waardoor ze betere cijfers halen op school. Dat zorgt ervoor dat ze meer kans hebben op het behalen van een diploma en later een baan.”

En zie je dat het ook echt het helpt?

“Natuurlijk maak ik dit zelf allemaal maar voor een paar maanden mee, dus hele grote veranderingen zie ik niet, maar wat ik zie als ik het terrein op kom, is een hele hoop lachende kinderen. Ze hebben plezier in wat ze doen en willen continu dingen aan en van elkaar leren. Daarnaast geeft het ze veel energie. Wat ik kan toevoegen over de lange termijn is dat een aantal jongens uit Khayelitsha, een township nabij Kaapstad, mee gaat doen met het wereldkampioenschap touwtje springen. Zij krijgen les van Sibu. Hij woont ook in Khayelitsha en is de coach waarmee onze studentcoaches lessen touwtje springen geven.”

Wat voor sportlessen verzorgen jullie?

“De lessen zijn vooral gymlessen tijdens school zoals wij ze in Nederland standaard krijgen. Die geven de scholen in de townships niet, dus die verzorgen wij. Daarnaast helpen we Sibu met zijn springtouwlessen.”

Een paar weken geleden hadden jullie een tikkie-campage. Waarom moet een Nederlandse non-profit geld inzamelen voor Zuid-Afrikaanse kinderen?

“Sportmateriaal is nodig, we kunnen letterlijk alles gebruiken. In de townships in Kaapstad hebben de scholen weinig aandacht voor sport. De leraren hebben niet door hoeveel meerwaarde het heeft voor de gezondheid, concentratie en het welzijn van de kinderen. Sport is voor hen dan ook geen prioriteit en er wordt weinig in geïnvesteerd. Sibu neemt bijvoorbeeld altijd zijn eigen stapel springtouwen mee naar de lessen. Veel van de springtouwen zijn kapot en vaak zijn er meer kinderen dan touwen.”

Toekomst
Ben jij geïnteresseerd in het werk dat het Movement Development Program in Zuid-Afrika verricht? Of lijkt het je wat om daar stage te lopen? Dat kan! Alle hulp is welkom. Sanne: “We zetten nu geen nieuwe fundraising meer op, maar focussen ons op het werven van nieuwe studenten. Zij kunnen nadenken over nóg een fundraising zodat het MDP haar werk kan voortzetten.”