Bouwkundestudenten pitchen gasvrije buurt aan gemeente en provincie

Tweedejaars Bouwkundestudenten Robin van Blanken, Loes Drost, Jesse van Hassel en Martijn Faber deden mee aan een 24 uur challenge om de Generalenbuurt in Eindhoven gasvrij te maken. De jury was zo onder de indruk van hun oplossing dat zij deze vrijdag mogen pitchen aan gedeputeerden van de provincie Noord-Brabant en wethouders van de gemeenten Den Bosch, Tilburg en Eindhoven.

Om de Generalenbuurt gasvrij te maken, willen de studenten omringende wegen gebruiken als gigantische zonneboiler. Loes: “Door de hitte van de zomerzon diep in de grond op te slaan en die er in de winter uit te halen, heeft de buurt het hele jaar door warm water.” Daarnaast willen ze elke woning voorzien van zonnepanelen en nieuwe isolatie.

“Bij elkaar kost dit 22.000 euro per woning”, vertelt Jesse. “Dat is een probleem, want de meeste inwoners van de Generalenbuurt verdienen beneden modaal. Zij kunnen niet zomaar 22.000 euro ophoesten.”

‘Als je iets doet, moet je er vol voor gaan’

Als oplossing bedachten de studenten een aflossingssysteem. De gemeente schiet voor en de bewoners betalen het bedrag via de energierekening terug. Die hoeft overigens niet duurder uit te vallen. “De maatregelen zijn duur om aan te leggen maar daarna besparen ze elk jaar veel geld”, legt Jesse uit. “Na ongeveer tien jaar zijn de kosten eruit en hoeven de bewoners niet meer te betalen, zo is de energietransitie voor iedereen betaalbaar.”

De studenten proberen een paar minuten slaap te pakken op rijtjes plastic stoelen – tevergeefs

Niet slapen
“Intens”, is hoe Robin de challenge omschrijft. “De meeste mensen die meededen, haakten na het avondeten af. Dat deden wij ook bijna. Als je al de hele dag aan een oplossing hebt gewerkt, ben je er wel even klaar mee. Wij besloten door te gaan. Als je iets doet, moet je er vol voor gaan.”

En dus werkten de studenten ’s nachts door aan hun presentatie. Van slapen kwam het niet. Er stonden namelijk geen bedden in het pand van Lybrae, de organisator van de 24 uur challenge. “We hebben het wel geprobeerd,” vertelt Loes. “Door de stoelen achter elkaar te zetten probeerden we een bed te maken, maar dat was erg oncomfortabel.” Martijn besloot het daarom op de betonnen vloer te proberen. Tevergeefs. “Ik heb geen oog dicht gedaan.”

Voorsprong
Na de nacht te hebben doorgehaald mochten de studenten presenteren aan een jury van Lybrae en externe experts. Dat ging verrassend makkelijk. “Tijdens het presenteren kregen we een adrenalinekick, waardoor we ons even niet zo moe voelden.” De jury was zo onder de indruk dat de studenten vrijdag mogen pitchen aan gedeputeerden van de provincie Noord-Brabant en wethouders van de gemeenten Tilburg, Eindhoven en Den Bosch.

“Dankzij onze studie Bouwkunde hadden we een voorsprong”, vertelt Martijn. “Veel andere deelnemers kwamen niet verder dan ideeën, wij konden concrete maatregelen en bijbehorende kosten presenteren.”