Studenten gaan minder snel uit huis, hoe komt dat?

Op jezelf gaan: geen vragen meer als ‘Dek jij de tafel even?’ of ‘Zorg je dat je uiterlijk om tien uur thuis bent?’ Voorgoed afscheid nemen van deze vragen en vrij kunnen zijn in wat je doet, lijkt dat niet geweldig? Toch gaan studenten steeds later het huis uit

Uit cijfers van het Centraaal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat jongeren gemiddeld 23,5 jaar oud zijn wanneer ze het huis uitgaan. Vijf jaar geleden was dat nog 22,8 jaar. Hoe komt dat volgens studenten?

‘Het is gewoon niet aantrekkelijk meer om op kamer te gaan’

Brennon Backus en Joeri Polderdijk, eerstejaarsstudenten Logistiek Management in Roosendaal
Brennon: “Gemak. De mens is tegenwoordig heel gemakzuchtig. Het is over het algemeen makkelijker om thuis te blijven wonen omdat het minder geld kost. Daarnaast zijn heel veel locaties ook makkelijk bereikbaar met het ov, dus waarom zou je nog ergens anders gaan wonen?”
Joeri: “De afschaffing van het leenstelsel heeft er zeker mee te maken. Of je nu thuiswonend of uitwonend bent, het levert niks extra’s meer op. De huizenmarkt is druk, de huur is hoog en koophuizen zijn duur. Studenten en jongvolwassenen kunnen het gewoon niet betalen. Het feit dat kamers duurder worden en dat je simpelweg steeds meer betaalt voor een vierkante meter, speelt ook een rol.”
Brennon: “Ik denk dat mensen sowieso over het algemeen minder snel gaan samenwonen. Tegenwoordig staat er minder druk op het vinden van je levenspartner en daarmee gaan samenwonen. Veel jongeren willen eerst carrière maken, voordat ze gaan samenwonen.”
Joeri: “Als je een voltijdstudie doet, ben je daar veel tijd aan kwijt. Daardoor heb je weinig tijd om te werken. Op het moment dat je geld leent, komt dat gelijk als toeslag op je hypotheek. Dat is ook niet chill. Het is gewoon niet aantrekkelijk meer om op kamers te gaan.”

‘Ik denk dat gemak niet zo’n hele grote rol speelt ‘

Pieter van Caam en Yannick Grote Beverborg, tweedejaarsstudenten Fysiotherapie in Breda
Pieter: “Vijf jaar geleden had je nog een financiering voor studenten, nu is dat een lening. Studenten willen daar niet aan beginnen. Als ze een er een moeten, willen ze hem zo laag mogelijk houden. Een kamer is geen must, vooral niet als je niet zo lang hoeft te reizen.”
Yannick: “Wat je leent moet je natuurlijk weer terugbetalen. Voor een aanvullende beurs komen maar weinig studenten in aanmerking. Een kamer is duur. Als je niet alsnog een half uur wil fietsen, moet je vaak een kamer in de buurt van het centrum nemen. Dat maakt zo’n kamer nog duurder. Veel studenten kunnen zoiets niet betalen zonder een lening.”
Pieter: “Ik denk dat veel mensen thuis blijven omdat daar alles voor ze gedaan wordt door hun ouders. Als je eenmaal op kamers zit en je weet hoeveel vrijheid je hebt, dan leer je daarvan te genieten. Zelf zou ik echt niet meer thuis willen wonen. Je mist die vrijheid thuis niet als je die nooit hebt gehad. Je moet het eerst beleven.”
Yannick: “Ik denk dat gemak niet zo’n hele grote rol speelt. Althans, geen grotere rol dan vijf jaar geleden. Volgens mij is de wil naar gemak er altijd al geweest onder studenten.”