Vernieuwde open dag: De Wereld van Avans

Hoe haalt een studiekiezer iets uit een open dag zonder dat hij weet welke studie hij wil doen? Dat is de vraag waar projectleider studiekeuzeactiviteiten Margot Diepen zich het afgelopen jaar mee bezig hield. Het resultaat is een vernieuwde open dag: De Wereld van Avans. Komende zaterdag vindt de tweede editie plaats.

Het is een probleem waar veel studiekiezers tegenaan lopen. Ze willen zich graag oriënteren maar moeten daarvoor alle studies langs. Het resultaat is een informatie-overload zonder duidelijk overzicht om te vergelijken.

Om dit te voorkomen begon Avans afgelopen november met een nieuw format voor de open dag: De Wereld van Avans. Het doel: Avans als geheel aanprijzen. “We willen mensen laten zien waar ze terecht komen als ze kiezen voor ons”, vertelt Diepen. “Daarom zetten we bij de ingang kraampjes neer met informatie over alle diensten en ondersteuning die wij naast de studie bieden.”

De zoektocht naar een passende studie begint voor veel bezoekers op het Studiekeuzeplein. Bij de pilot die afgelopen november plaatsvond op de Onderwijsboulevard in Den Bosch en de Hogeschoollaan in Breda was dit een groot succes. Meer dan duizend toekomstige studenten lieten zich hier helpen met hun keuze.

Persoonlijke aanpak
Om bezoekers te informeren zet Diepen in op een persoonlijke aanpak. “Het studiekeuzeplein wordt bemand door studenten en medewerkers. Zij vertellen over hun eigen studie en hoe het was om zelf een keuze te maken. Zo helpen we toekomstige studenten die nog niet weten wat ze willen om een keuze te maken. Deze aanpak werd in november enorm gewaardeerd, daar gaan we mee verder.” Ook nieuw is De wereld van Economie. “Economische studies hebben veel met elkaar gemeen maar zijn verspreid door het gebouw. Dat maakt het lastig om te kiezen. Daarom hebben we de informatie gebundeld.” Waarom bestaat er dan geen Wereld van Techniek? “Dat is niet nodig, die studies zitten allemaal al bij elkaar in één gebouw.”

Druk
De open dag belooft druk te worden. Diepen verwacht zo’n 19.500 bezoekers, 24% meer dan vorig jaar. Deze toename wordt deels verklaard door het afschaffen van de numerus fixus bij Verpleegkunde, tevens is de aanmelddeadline voor deze studie verplaatst van 15 januari naar 1 mei.

Ook is er meer belangstelling voor de Associate Degrees in Den Bosch en Bouwkunde.

Online open dag
Moet Avans ook aan de slag met een online open dag? Deze manier van voorlichten wordt namelijk steeds populairder, vooral onder internationale studenten. Margot Diepen is resoluut. “Nee. Wij geloven nog steeds in persoonlijk contact. Dat werkt ook heel goed voor Avans. Bezoekers van de open dag geven Avans vooraf een 6,8, na het bezoek is dat een 8.”

‘De goede sfeer van de open dag vind je online niet terug’

Wel wordt het hoog tijd om de online omgeving aan te pakken, vindt Diepen. “De studiekeuze begint tegenwoordig online. Daar sluit onze website niet goed op aan. De informatie staat er wel, maar de goede sfeer van de open dag vind je er niet terug.” Diepen hoopt daar in 2019 verandering in te brengen. “Daarnaast hoop ik dat er ruimte komt om een pilot te draaien met online proefstuderen. Zo kunnen we studiekiezers helpen om te checken of hun keuze écht de juiste is.”