Hogeschool Rotterdam overweegt bsa van 60 punten

Illustratie: Elmarye Aaij

De Hogeschool Rotterdam zou aan alle opleidingen een bindend studieadvies van 60 studiepunten moeten invoeren, adviseert een onafhankelijke commissie. Voorwaarde is wel dat ze eerst hun onderwijs verbeteren.

Terwijl minister Van Engelshoven de bsa-norm het liefst ziet dalen, wil de Hogeschool Rotterdam (HR) de punteneis juist verhogen, meldt nieuwssite Profielen. Eén opleiding heeft haar bsa-norm vier jaar geleden verhoogd naar 60 punten en is daar zeer over te spreken. Van de eerste ’60-puntengeneratie’ staat nu zo’n 70 procent klaar om dit jaar af te studeren, terwijl gemiddeld slechts zo’n 38 procent van de andere HR-studenten binnen vijf jaar een diploma heeft.

Andere opleidingen van de hogeschool wilden het voorbeeld volgen, maar de medezeggenschap stribbelde tegen. Een onafhankelijke adviescommissie, in het leven geroepen door bestuur en medezeggenschap, geeft de enthousiastelingen nu gelijk. Ze raadt de hogeschool aan om de bsa-norm ook aan andere opleidingen te verhogen.

Studeerbaar
Voorwaarde is wel dat het onderwijsprogramma goed en ‘studeerbaar’ is. Ook moet het mogelijk worden om onvoldoendes te compenseren met hoge cijfers in andere vakken. Het bestuur wil snel met de medezeggenschap om tafel om de vervolgstappen te bespreken.

De Erasmus Universiteit Rotterdam werkt sinds 2012 met een streng bsa. Onder het motto ‘nominaal is normaal’ moeten studenten in het eerste jaar 60 studiepunten behalen, zodat ze in het tweede jaar met een schone lei kunnen beginnen. Ze mogen wel vijven compenseren met hogere cijfers op andere tentamens.

Volgens de Rotterdamse universiteit verspillen studenten nu minder tijd aan herkansingen en werken ze harder voor hun volgende tentamens. Maar critici hebben hun twijfels of het systeem wel goed is voor het onderwijs.