Student in het buitenland: ‘Elke Sloveen heeft familie die zelf Schnaps maakt’

Metelkova, de wijk met oude gekraakte legerbarakken

Joris de Jong, derdejaarsstudent Social Work in Den Bosch, loopt tien maanden stage in Slovenië. Hij bezocht het land voor het eerst in 2016 en werd meteen verliefd. “Toen ik hoorde dat ik in het derde jaar stage kon lopen in het buitenland, wist ik wat me te doen stond.”

Waar loop je stage?
“Bij Mladinski dom Malči Beličeve in Ljubljana, een jeugdzorgcentrum voor kinderen van zes tot achttien jaar. Zij kunnen door omstandigheden niet meer thuis wonen en worden door ons 24/7 opgevangen.”

Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Ik draai de middagdienst en avonddienst. Als ik middagdienst heb, lunch ik met de kinderen die al terug zijn van school. Daarna help ik de kinderen met huiswerk, vaak met Engels of rekenen. Verder geef ik gitaarles of gaan we naar de gymzaal. Als er nog tijd over is, gaan we naar buiten of spelen we een spelletje.”

“De avonddienst is in de nazomer vooral erg divers. Dan maken we gebruik van het goede weer en zwemmen we, beklimmen we bergen of gaan we naar een BMX-park. Aan het eind van de vroege en het begin van de late dienst hebben we een kringgesprek met de pedagogen van de stichting.”

Wat doe je in het weekend?
“Dan ga ik vaak met mijn huisgenoten of andere studenten naar Metelkova, een wijk met oude, gekraakte Joegoslavische legerbarakken. De hele wijk is nu een autonoom cultureel centrum met kleine podia, clubs, barretjes en graffiti op elke vierkante centimeter.”

“Toen het warmer was, maakten we ook vaak een wandeling door de bergen of het centrum van Ljubljana.”

Uitzicht vanaf ski-resort Vogel, volgens velen het mooiste vergezicht van Slovenië

Wat leer je in Ljubljana dat je niet in Nederland kunt leren?
“Ik ontmoet veel mensen uit andere culturen. Het is erg interessant om een vriend te hebben uit India. Dat zorgt voor discussies over normen en waarden, omgang met ouderen, persoonlijkheidsstoornissen en het Indiase kastensysteem. Daarnaast is het ook goed voor mijn zelfstandigheid, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden.”

Zou je de volgende keer weer voor dezelfde stage kiezen?
“Op het sociaal agogisch vakgebied heb ik het idee dat ik dingen mis die ik in Nederland wel zou leren. De Slavische taal is namelijk erg moeilijk. Soms heb ik daarom moeite om contact te leggen met de kinderen. Vergaderingen zijn in het Sloveens dus die kan ik ook niet bijwonen.”

“Misschien had ik daarom beter naar Berlijn kunnen gaan. Op school leerde ik al Duits en deze taal is veel makkelijker te leren voor een Nederlander. Of Curaçao, aangezien het hier nu zo koud is.”

“Ondanks de taalbarrière ben ik toch blij met mijn keuze. Ik denk dat ik later kan terugkijken op de meest bijzondere tien maanden van mijn leven.”

Meer studenten in het buitenland? Kijk dan op onze tag Student in het Buitenland

Wat zijn de grote verschillen tussen Slovenië en Nederland?
“Slovenië ziet er totaal anders uit dan Nederland, er is veel natuur, bergen en idyllische vergezichten met kastelen. Daarbij is het erg dunbevolkt, er wonen vier keer zo weinig mensen per vierkante kilometer dan in Nederland.”

“Bijzonder aan de Slovenen vind ik dat ze allemaal een familielid hebben die zelf schnaps maakt van eigen geteeld fruit. Binnenshuis dragen ze allemaal sloffen, ook bij mij op stage.”

Het beroemde meer Bled, met kasteel erboven

Wat vind je van Ljubljana?
“Het is een prachtige stad, met veel evenementen. Er is altijd iets te doen! Ik was er nog nooit geweest en had er expres niks over opgezocht. Ljubljana heeft een klein centrum, met veel Barok en Jugendstil en een kasteel dat er bovenuit torent. De architectuur is ook bijzonder, met veel gebouwen uit de Barok en Jugendstil en lelijke, identieke flats uit het Sovjet tijdperk.”

Zou je Den Bosch omruilen voor Ljubljana?
“Zeker, iedere dag van de week! Ondanks dat het een hoofdstad is, voelt het niet te druk. Als ik de taal beheerste, zou ik zelfs heel Nederland voor Slovenië verruilen. Het enige wat mij tegenhoudt, zijn mijn vrienden en familie. Daar wil ik niet permanent 1200 kilometer vandaan wonen.”