Studenten uit Breda en Lille geven advies aan Air France – KLM

Echt vlotjes wil de samenwerking tussen KLM en Air France niet verlopen als je de verschillende berichten in de media moet geloven. In opdracht van KLM bogen derdejaarsstudenten Human Resource Management in Breda en studenten van de universiteit van Lille zich over de overeenkomsten tussen Fransen en Nederlanders.

Daphne de Jager is een van de HRM-studenten die meedeed aan het project. “De opdracht vanuit KLM was dat we ons echt op de overeenkomsten tussen beide culturen moesten richten”, vertelt ze. Daphnes groepje deed dat door middel van bliksemvragen. “Nederlanders en Fransen moesten onder meer kiezen tussen democratie en monarchie. De keuze zegt dan iets over de vorm van leidinggeven waar ze de voorkeur aan geven. Een ander dilemma draaide om thuis netflixen of een avondje uit met vrienden. Die keuze zegt iets over of je graag samenwerkt of individueel.”

‘Zowel Nederlanders als Fransen kiezen voor samenwerken en minder management van bovenaf’

Meer overeenkomsten dan verschillen
“Bij iedereen kwam naar voren dat er meer overeenkomsten zijn tussen onze culturen dan verschillen. Zowel Nederlanders als Fransen kiezen voor samenwerken en minder management van bovenaf. Dat laatste was ook ons advies aan KLM: iedereen moet meer denken aan het grotere collectief van het bedrijf en minder van bovenaf sturen.”

Daphne ziet het project als een verrijking van haar opleiding. “Je bent uit je eigen comfortzone en moet omgaan met een andere cultuur. Daar leer je van.”

Op tijd in de klas
Tussen de Bredase studenten en die uit Lille was ook een aantal cultuurverschillen te bespeuren. “De Nederlandse studenten zaten op tijd in de klas, de Fransen kwamen standaard een kwartier tot half uur te laat en vonden dat heel normaal. Waar de Nederlanders erg resultaatgericht zijn en precies willen voldoen aan de eisen van de opdracht, hebben de Fransen veel meer oog voor de sociale omgang en de creatieve kant van het werk.”