Tilburgse studenten aan de slag met Brabants erfgoed: ‘Je moet door het puin heen de potentie zien’

Wilco Game (links) en Stijn van de Hoogen (rechts)

Derdejaarsstudenten Stijn van den Hoogen (Ruimtelijke Ontwikkeling) en Wilco Game (Bouwkunde) werkten voor hun stage aan het herbestemmen van de Botenloods van Fort Sabina in Moerdijk. Nu is de loods nog een bouwval. “Je moet door het puin heen de potentie zien.”

“Het gebouw was rijp voor de sloop”, beschrijft Stijn. “De sloop-aanvraag lag al bij de gemeente, die was in principe akkoord. Zonder ons project zou de bulldozer erdoorheen gaan.”

De Botenloods werd gered door Gruts, een organisatie die studenten aan het werk zet bij het herbestemmen en renoveren van de vele monumenten die Brabant rijk is. Wilco en Stijn liepen met een andere student stage bij Gruts. Samen gingen ze aan de slag met de loods.

Zo troffen Wilco en Stijn de Botenloods aan

Stijn toont de foto’s die hij maakte toen ze de loods voor het eerst bezochten. Grote delen van het dak zijn ingestort, binnen ligt grofvuil. Hoe valt daar nog wat van te maken? “Je moet door het puin heen de potentie zien. De meeste mensen zien een bouwval, wij zien een sfeervol gebouw met interessante geschiedenis.”

De jongeren willen de loods na een grondige renovatie herbestemmen als ontwerpstudio en coachingsruimte. Een potentiële huurder is al gevonden en de plannen zijn ingediend bij de provincie.

‘Wij waren geen stagiairs, wij waren young professionals

Geen vergelijking
“Ik heb een zwak voor oude gebouwen”, vertelt Wilco. “Herbestemmen vind ik erg interessant. Toen ik tijdens een masterclass hoorde van Gruts dacht ik: dit wil ik.” Het bleek een gouden greep te zijn. “Het was een geweldige stage, we werden compleet vrijgelaten en kregen veel verantwoordelijkheid. Precies waar ik naar op zoek was.”

“Dit project valt niet te vergelijken met andere stages”, meent Stijn. “Wij waren geen stagiairs, wij waren young professionals. Dat kwam goed uit, want we willen allebei later als zelfstandige aan de slag.”

De studenten werden meteen in het diepe gegooid. “Dat was pittig. De eerste twee maanden waren we zoekende. Wij waren de derde generatie stagiairs die met het project aan de slag gingen. Voor ons zijn er al zes andere studenten bezig geweest, wij moesten op hun werk voortbouwen. Het kostte ons daarom veel tijd om in te lezen.”

Zo zag de Botenloods er vroeger uit

Belangen
De vele belangen die rond de Botenloods spelen, maakten het extra moeilijk voor de studenten om aan de slag te gaan. Stijn: “Staatsbosbeheer, Brabants Delta, Stichting Fort Sabina, gemeente Moerdijk, provincie Noord-Brabant, Gruts én de toekomstige huurder, allen hadden ze een belang rondom de loods. We moesten met iedereen rekening houden en bemiddelen.” Wilco vult hem aan. “Communicatie was een flinke klus.”

“We maakten ons in het begin zorgen”, herinnert Wilco zich. “Nemen ze ons wel serieus? Uiteindelijk verliep alles soepel. Wanneer je jezelf serieus neemt, doen anderen dat ook.”

Om het renovatie- en herbestemmingsplan rond te krijgen, moesten de studenten ook nadenken over de verwarming en isolatie van de loods. Wilco: “De huurder wil natuurlijk niet in de kou zitten.”

‘Als ons plan wordt goedgekeurd, is dat een first

Infraroodverwarming
“Het was lastig om een oplossing te vinden. De huidige muren zijn helemaal niet geïsoleerd. Omdat het een monument is, kun je daar weinig aan doen. Aan de buitenmuren mag er niets veranderen en wanneer je extra isolatie aan de binnenkant plakt, vernietig je het karakter van het pand.”

“Uiteindelijk bleek het onmogelijk om het pand te isoleren. In plaats daarvan kozen we ervoor om het pand alleen lokaal te verwarmen. Naast iedere werkplek komt nu een infraroodverwarming. Zo verwarm je niet het hele pand, maar alleen de plekken waar mensen zitten.”

“Daarnaast moet het dak worden vervangen. Daarin willen we zonnepanelen integreren. Normaal vallen zonnepanelen erg op, maar wanneer je ze integreert in het dak ziet het er een stuk beter uit. Als ons plan wordt goedgekeurd, is dat een first. In Nederland is er nog geen monument met een dak van zonnepanelen.”

Na een brand in 1996 ontbreekt een groot deel van het dak

Desondanks vertrouwen Stijn en Wilco erop dat de provincie hun plan goedkeurt. “We hebben natuurlijk al het één en ander voorgelegd bij de provincie. Als ze er negatief tegenover stonden, dan hadden we dat gehoord.”

De studenten verwachten binnen een paar weken antwoord op hun herbestemmingsaanvraag.

Gruts zoekt jou
Ben jij ook op zoek naar een stage? Gruts zoekt nog naar stagiairs! Je hoeft niet per sé Bouwkunde te studeren om aan de slag te mogen. Zo zoekt Gruts ook naar studenten Grafische Vormgeving en Communicatie.