Vernieuwde Xplora: het is aan studenten om te voorkomen dat het een rommeltje wordt

Minder baliemedewerkers, minder boeken en meer aandacht voor het onderzoekend vermogen van studenten, de komende tijd gaat er heel wat veranderen bij de Xplora’s van Avans. “Als studenten een fijne werkplek willen, moeten ze elkaar op hun gedrag aanspreken”, zegt Josje Knoop, coördinator van het team Kennismanagement.

Als gevolg van toenemende digitalisatie van leermiddelen en veranderende behoeften vanuit het onderwijs veranderen de werkzaamheden van het team Kennismanagement. Die verandering is begin dit jaar in gang gezet. ”Het team is bezig met een belangrijke doorontwikkeling die wij inzetten om het onderzoekend vermogen van studenten te versterken”, zegt Knoop. “Daar hebben wij, vanuit onze bibliotheek en mediaexpertise visie en deskundigheid op, die we in afstemming met het onderwijs van Avans beter kunnen benutten. Daar gaan we met team Kennismanagement de komende tijd samen met de Avansopleidingen aan werken.”

Boeken op de drie hoofdlocaties
Een van de gevolgen is de overgang van een fysieke boekencollectie naar een digitale. Daardoor wordt het aantal boeken in Xplora steeds kleiner. “We gaan de boekencollecties centreren op de drie hoofdlocaties van Avans”, legt Knoop uit. “Dat doen we in overleg met de academies. Boeken waarvan zij vinden dat die direct beschikbaar moeten zijn, komen onder hun beheer. Door het bundelen van boeken op de hoofdlocaties komt er ruimte vrij, deze ruimte geven we ‘terug’ aan het onderwijs, bijvoorbeeld in de vorm van leertuinen of extra werkplekken voor studenten. Het onderwijs kampt tenslotte met ruimtegebrek door veranderende onderwijsvormen.”

Lovensdijkstraat en Stationsplein
Xplora Lovensdijkstraat en Stationsplein krijgen daarmee een andere invulling. De boeken gaan weg en daarmee verdwijnen ook de baliemedewerkers. Is Avans niet bang dat deze Xplora’s veranderen in een grote ‘kantine’ met rommel en lawaai? “Avansmedewerkers zijn geen politieagenten en zijn dat ook nooit geweest. Ze hebben een onderwijs(ondersteunende) taak en zijn geen toezichthouders.”

‘De gebruikers van Xplora zijn medeverantwoordelijk voor de leefbaarheid ervan’

De coördinator vindt dat studenten ook eigenaarschap moeten tonen. “De gebruikers van Xplora zijn medeverantwoordelijk voor de leefbaarheid ervan. Dat betekent dan ook dat zij elkaar mogen aanspreken bij niet wenselijk gedrag.”

Op de Hogeschoollaan is de boekencollectie begin dit jaar naar de begane grond verhuisd. “We zien nu dat op de eerste en tweede verdieping op een hele andere manier samengewerkt wordt door studenten en dat er ook docenten rondlopen”, zegt Knoop.

Hervenplein
Xplora Hervenplein behoudt wel een boekencollectie. “Dat zal ook zo blijven tot die academies terugkomen op termijn naar de Onderwijsboulevard”, zegt Knoop. Op de locatie is ook een uitgebreide spellencollectie aanwezig voor studenten Social Work. “Die spellen kun je niet digitaliseren. Studenten moeten die fysiek in handen hebben om te beoordelen of ze het bijvoorbeeld kunnen gebruiken op hun stage.”

Een van de voordelen van het centreren van de boekencollectie, volgens Knoop, is dat studenten gerichter op zoek gaan naar informatie. “Ze komen naar de hoofdlocaties omdat ze bijvoorbeeld beginnen met hun scriptie en informatie zoeken. Onze medewerkers kunnen deze studenten dan helpen. Daarnaast zullen onze medewerkers in de toekomst ook actief de samenwerking met docenten binnen Avansopleidingen opzoeken, dat betekent dat we niet alleen binnen Xplora te vinden zijn, maar ook steeds meer daarbuiten.”

Momenteel kun je nog via de baliemedewerkers overlegruimtes en werkplekken reserveren. Dat hele proces wordt, net als het beheer van de ruimtes overgenomen, door de Diensteenheid ICT en Facilitaire Diensten. “Daardoor richten we een efficiënter proces in ten gunste van de student”, besluit Knoop.