Waarom we moeten stoppen met goedkope kleding

Daan Ubachs spreekt een zaal vol ORM studenten toe tijdens het GIFT-congres

Daan Ubachs is het zat, de kledingindustrie is mens- en milieuonvriendelijk. Met zijn eigen modemerk Unrobe laat hij zien dat dit ook anders kan. Afgelopen donderdag sprak hij studenten Ondernemerschap & Retail Management (ORM) in Den Bosch toe tijdens het jaarlijkse GIFT-congres.

Wie een marketingpraatje verwacht, heeft het mis. Voor iemand met een eigen kledingmerk, heeft Daan Ubachs een opmerkelijke boodschap. “Geen kleren kopen is het beste.”

Ubachs kan het weten, want hij werkte zelf tien jaar lang in de mode-industrie. “Als grootinkoper in Zuidoost-Azië moest ik de fabrikanten uitknijpen. Alles moest goedkoper. Lukte dat niet, dan verloor je belangrijke contracten.”

Race naar de bodem
Het gevolg is een race naar de bodem. “We betalen steeds minder voor kleding, maar dat heeft vreselijke gevolgen. De fabrieksarbeiders krijgen nauwelijks betaald en werken vaak onder slechte omstandigheden.” Ubachs kijkt de zaal in. “Jullie kunnen je vast wel die ingestorte kledingfabriek in Bangladesh herinneren, dat was wereldwijd in het nieuws. De arbeiders klaagden al maanden lang dat het gebouw onveilig was, niemand luisterde naar ze. Er stierven meer dan 1100 mensen.”

‘Elk jaar gooien we zo veel kleding weg, daar kun je het Empire State Building mee vullen’

“Daarnaast is de industrie ook nog eens ongelooflijk slecht voor het milieu”, gaat de mode-ondernemer verder. “Wisten jullie dat de kledingindustrie na de olie-industrie het meest vervuilend is? Voor het produceren van één katoenen shirt heb je meer dan drieduizend liter water nodig. Daarnaast heb je ook veel gevaarlijke chemicaliën nodig. Toch wordt het chemisch afval gewoon in de rivieren gedumpt, terwijl de mensen stroomafwaarts daar juist hun water vandaan halen.”

Veel van de geproduceerde kleding wordt volgens Ubachs niet eens verkocht. “Die blijft liggen op een groeiende afvalhoop of wordt verbrand. Elk jaar gooien we zoveel kleding weg, daar kun je het Empire State Building mee vullen.”

‘We vinden het belangrijk om te weten waar ons eten vandaan komt, maar kleding pakken we zonder nadenken uit de rekken’

Grote talkshows
Ubachs was het zat en besloot daarom twee jaar geleden om samen met jeugdvriend Koen Warmerdam Unrobe op te richten. Hun slogan: dressing people by undressing the industry. Het is een succes, hun kleding wordt regelmatig gedragen in grote talkshows en inmiddels werken ze samen met flessenfabrikant Dopper.

Op de vraag of hij het liefste iedereen in een Unrobe shirt ziet, reageert de ondernemer resoluut: “Nee, dat is niet nodig. We willen vooral mensen bewust maken van het probleem. We vinden het belangrijk om te weten waar ons eten vandaan komt, maar kleding pakken we zonder nadenken uit de rekken.”

‘Als je ziet dat een shirt maar een paar euro kost, dan klopt er iets niet’

Boodschap
“Kijk de volgende keer als je kleding koopt eens kritisch naar het label. Waar komt het vandaan? Als je ziet dat een shirt maar een paar euro kost, dan klopt er iets niet. Denk er eens over na om het te laten hangen.”

Shoppen doet Daan Ubach nauwelijks meer. “Nu ik ondernemer ben, heb ik minder geld te besteden dan eerst. Alles wat ik verdien, gaat terug het bedrijf in. Ik merk: minder kopen maakt niet minder gelukkig.”

Voor studenten die zelf willen ondernemen heeft de mode-ondernemer advies: “Denk goed na. Heb je een goede missie en een gat in de markt? Als dat zo is: begin gewoon en schreeuw het overal van de daken. Zo kan je een verschil maken.”

GIFT
Het Get Inspired for Tomorrow (GIFT) congres is een jaarlijks terugkerend evenement voor Bossche ORM-studenten waarin de nieuwste ontwikkelingen worden besproken. Het thema dit jaar was duurzaamheid.