AMR: stagebeleid Avans al twee jaar voer voor discussie

Moet een net-afgestudeerde die bij Avans werkervaring opdoet meer betaald krijgen dan een stagiair? Daarover discussieerde gisteren de Avans Medezeggenschapsraad. Het College van Bestuur wil het elf jaar oude stagebeleid van de hogeschool herzien, maar het nieuwe plan blijft voer voor discussie.

Loop je stage bij de communicatieafdeling van Avans, krijg je een fikse vergoeding. Doe je een afstudeerstage bij een lectoraat van de hogeschool, krijg je misschien helemaal niets. De verschillen tussen de vergoedingen die stagiairs binnen de hogeschool ontvangen, zijn nog steeds groot.

Halvering vergoeding
Eind 2017 vroeg het College van Bestuur van Avans de AMR om instemming met het nieuwe stagebeleid. De vergoeding van 500 euro zou omlaag gaan naar een bedrag rond de 250 euro en de hogeschool blijft een onderscheid maken tussen praktijkstages (die wel een vergoeding krijgen) en onderzoeksstages (die geen vergoeding krijgen). De AMR ging niet akkoord met het plan en het College van Bestuur moest terug naar de tekentafel.

Twee jaar verder is het stagebeleid nog niet herzien. De AMR is al akkoord gegaan met de meer marktconforme vergoeding van ongeveer 300 euro, op voorwaarde dat er geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen praktijk- en onderzoeksstages. Maar hoe zit het met net-afgestudeerden die werkervaring opdoen bij Avans? Het CvB wil ook hen 300 euro per maand uitbetalen. De studentengeleding van de AMR ziet dat niet zitten, de medewerkers wel.

Eigen keuze
“Het is de eigen keuze van een net-afgestudeerde om bij Avans werkervaring op te doen en zo aan zijn cv te werken”, is de mening van een meerderheid van de medewerkers in de AMR. “Je kunt ook solliciteren op een normale functie of vrijwilligerswerk gaan doen.”

Goedkope arbeidskrachten
Nee, zegt een groot deel van de studenten. Je moet net-afgestudeerden op een werkervaringsplaats meer betalen dan een stagiair. Ze kunnen immers meer. “Vooral bij gemeentes zie je dat ze veel net-afgestudeerden op een werkervaringsplaats hebben. Die verzetten veel werk en het kost de gemeente bijna niets. Dat moet je als Avans niet willen.”

De AMR is verdeeld over dit punt en wil van het College van Bestuur weten om hoeveel werkervaringsplaatsen het eigenlijk gaat bij Avans. De discussie over het stagebeleid wordt 7 mei voortgezet.