Hoe ziet het onderwijs eruit in 2025? Over die vraag bogen studenten van Avans Innovative Studio zich. Steven, Daniël, Max en Janne bedachten een heel nieuw concept: datalearning.
Als het aan studenten Steven Molenschot, Daniël Bohnsack, Max van Velzen en Janne van der Lee ligt, gaat het er op Avans in de toekomst heel anders aan toe. Ze bedachten ‘datalearning’, een nieuw onderwijssysteem.
Lennart Nooij, strategisch adviseur van het College van Bestuur van Avans, klopte aan bij Avans Innovative Studio met de vraag of studenten wilden meedenken over het onderwijs van de toekomst.
“We hebben gedacht vanuit onszelf”, zegt Max, vierdejaars Business Innovation. “Wat we bedacht hebben is vernieuwend, maar wel realistisch. Studenten kunnen hun eigen keuzes maken. ”
‘Wat we bedacht hebben is vernieuwend, maar wel realistisch’
Janne, vierdejaarsstudent Bedrijfskunde: “Voor ons concept hebben we de vier fases van een hbo-opleiding opnieuw ingericht. In fase 1 volgt iedereen dezelfde basisvakken, die in de toekomst belangrijk zijn.” Talen, vanwege internationalisering, technologie, filosofie en samenwerken. “We willen het menselijke aspect niet uit het oog verliezen, vandaar”, zegt Max.
Fase 2 staat in het teken van specialisatie. Alle opleidingen zijn op een hoop gegooid. Studenten volgen 15 keuzevakken en voeren gezamenlijk 5 projecten uit. Ze sluiten fase 2 af met een individuele opdracht. “Als een student later een eigen fysiotherapiepraktijk wil beginnen, volgt hij naast vakken over anatomie, ook vakken over ondernemen”, vertelt Max. “Zo kan die student zich onderscheiden van de rest.”
Onderscheiden
Want daar draait het in de toekomst om: je onderscheiden van anderen. Nu is dat lastig, omdat er op je diploma slechts de naam van je opleiding staat. In het concept van Daniël, Janne, Max en Steven bouw je een dataprofiel op, waarin alles staat beschreven wat je gedurende 4 jaar hebt gedaan en geleerd: competenties, vaardigheden, kennis en projecten.
In fase 3 gaan studenten afstuderen. Tijdens een meewerkstage bij een bedrijf kunnen ze laten zien dat ze over de juiste kennis en kunde beschikken en klaar zijn voor het werkveld.
Nieuwe rol voor docent
Een coach ondersteunt en begeleidt de studenten. “De docent krijgt een heel andere rol, meer sturend in plaats van informatie geven”, zegt Daniël, vierdejaars Communication & Multimedia Design. “Het verschuift van beoordelen naar meedenken. Dat het klikt tussen student en coach is belangrijk, want de gesprekken worden persoonlijker.”
De coach kan gerichte feedback geven, omdat hij in het dataprofiel kan zien hoe het bijvoorbeeld gaat met de competenties van de student. Scoort die op de competentie ‘onderzoekend vermogen’ maar 63 procent, dan is duidelijk dat hij daaraan moet werken. Die percentages kunnen worden bepaald dankzij een nulmeting die in de eerste fase wordt gedaan.
Avans Smartwatch
Om data te kunnen inzien, verzamelen en uitwisselen, bedachten de studenten een handige tool: de Avans Watch. De smartwatch meet bijvoorbeeld wanneer je een lage hartslag hebt en dus veel informatie tot je kunt nemen. Of wanneer je even iets anders moet doen dan leren, zoals sporten of een spelletje. Ook koppelt je Avans Watch je aan studenten die je kunnen helpen bij het behalen van je competenties.
Daar ligt ook de grootste uitdaging van het concept. Max: “Als al die data gekoppeld worden, hoe is het dan gesteld met de privacy?”
Punt. Of had jij nog wat?