Student-ondernemer: cashen met website naar dropshippingmodel zoals YouTubers beweren?

Student Thom Waterval verkoopt via CheapSleeves mooie en betaalbare hoezen voor laptops. Zelf kon Thom de perfecte hoes niet vinden, dus zette hij een webshop op. Via een zogeheten dropshippingmodel: direct van leverancier naar de besteller. Volgens YouTubers kun je daar slapend rijk mee worden. De ins en outs volgens Thom.

Wie zoekt op de term dropshipping, vindt tientallen video’s met uitleg op Youtube. Start een webshop zónder zelf de voorraad te moeten beheren en de producten te versturen, want dat doet de leverancier. En zonder flinke voorinvesteringen te moeten doen. Pas deze methode toe en wordt slapend rijk, klinkt het.

Op school hoorde de Bossche student Technische Bedrijfskunde iemand wat vertellen over het dropshipping model. Tegelijkertijd was Thom op zoek naar een laptophoes, maar kon geen fatsoenlijke naar zijn smaak en budget vinden. Een eigen webshop leek hem altijd al interessant. Cheapsleeves.com, werkend volgens het dropshippingmodel, is nu zo’n drie maanden live.

Wat maakt dropshipping zo aantrekkelijk?
“Als je met dropshipping werkt, zit je niet met het risico van grote voorraden thuis en je hoeft niet teveel te investeren. Dus het is ook niet erg als het niks wordt. Op school zag ik veel medestudenten met laptophoezen en ik wilde er dus ook een. Maar de hoezen die ik online tegen kwam, vond ik duur. Ik wist: dat kan goedkoper. Handelen vond ik altijd al leuk. Net als van iets kleins iets groots maken. Door YouTubevideo’s heb mezelf alles rondom dropshipping eigen gemaakt.”

Maar alles gaat dus op afstand?
“Ja, je moet je er wel eerst goed in verdiepen. In Azië zijn heel veel leveranciers. Ik werk met in totaal vier verschillende. In China en Taiwan werken ze ook met iets andere maten, kwam ik achter nadat ik een eerste bestelling had geplaatst om de sleeve te testen. Daar moet je ook rekening mee houden. De bedrijven waarmee ik werk, heb ik eerst gemaild want ik wilde de kwaliteit testen, het product zien. De leveranciers zijn blij als jij hen kiest, dus je kunt dan eisen stellen.

Hier lees je meer over andere student-ondernemers bij Avans

Je kunt kiezen uit verschillende prijsklassen. De duurste exemplaren zijn bijvoorbeeld van leer. Maar die inkoopprijs is hoog en met de marge die ik erover zou moeten rekenen, zouden de hoezen te duur zijn voor mijn website. Verder kies je op basis van foto’s wat je interessant lijkt.”

Op je site staat gratis verzenden en retourneren?
“De kosten van verzendingen zijn voor de producent en de levering duurt langer dan mensen gewend zijn. Dit ligt rond de tien dagen omdat het uit Azië moet komen. Ja ik ben afhankelijk van wat de leverancier doet. Als hij niks opstuurt dan gaat dat ten koste van mijn webshop. Gelukkig is dat nog niet voorgekomen.

Het retourneren is voor mijn rekening. In de praktijk komt er bijna nooit iets terug. Het is een specifiek product. Het is niet zoals met T-shirts waarbij mensen drie verschillende maten bestellen en er twee van terugsturen.”

Klinkt verder niet per se tijdrovend?
“De site staat nu drie maanden online. Ik ben er sinds de zomervakantie mee bezig geweest. De webshop heb ik zelfgebouwd en ondertussen moest ik veel testen.
De producten gaan niet via mij, dus dat scheelt. Maar aan e-mailen ben ik wel veel tijd kwijt. Het adverteren kost ook veel geld en is tijdrovend. Dat doe ik voornamelijk via Facebook-advertenties.”

En, cash jij nu inderdaad zo hard als de YouTubers beweren?
“Nee, daar komt echt wel meer bij kijken. Tot nu toe ben ik mijn investeringen terug aan het verdienen, maar ik sta nu wel quitte. Op YouTube zie je alleen de succesverhalen.”