Studenten ontvangen stortvloed aan mails, Avans kan weinig doen

Image by Muhammad Ribkhan from Pixabay

Bestuurskundestudent Kim van der Heiden is er helemaal klaar mee. Het aantal verzoekmails van medestudenten
in zijn inbox, om een bijdrage te leveren aan hun onderzoek, loopt de spuigaten uit. Kim is niet de enige student die hierover klaagt, maar Avans kan weinig extra doen.

“Avans doet er alles aan om bulkmails te voorkomen”, zegt Jeffrey Janssen, adjunct-directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst. “Maar ons centrale uitgangspunt is dat iedere medewerker en student toegang heeft tot alle mailadressen van Avans. Het is ook aan medewerkers en studenten om hier op een juiste manier mee om te gaan.”

Mailbom
Vorig studiejaar veroorzaakt een groepsmail een enorme ‘mailbom’ bij Avans. DIF heeft toen maatregelen genomen. Begin deze maand bleek de groepenbeveiliging of wel spamfilter die vorig jaar is ingesteld naar aanleiding van de mailbom, niet goed meer te werken. Bij het overzetten van de studentenmails van Gmail naar Office 365 zijn deze instellingen niet goed overgekomen.

“Dat hebben we hersteld, maar vorige week bleek dat er daarbij een typefout is gemaakt. Een student mailde vorige week per ongeluk naar zo’n 28.000 studenten van Avans. Die bulkmail werd door de typefout vooraf niet tegengehouden. Wel kon de Servicelijn een groot deel tegenhouden. Exact hoeveel is niet bekend”, vertelt Janssen.

Toestemming
De typefout is inmiddels hersteld. Als een student nu mailt naar meer dan vijfhonderd mailadressen, wordt de mail altijd vooraf tegengehouden. Het academiebureau van de betreffende student of medewerker moet eerst toestemming geven voor het versturen van een dergelijke mail.

“Voor zover we nu kunnen beoordelen zijn alle technische maatregelen genomen om overlast door bulkmails te voorkomen. Maar we kunnen nooit garanderen dat het systeem 100 procent waterdicht is”, geeft Janssen aan.

‘Iedere student heeft een mailadres van Avans en kan dus gemaild worden’

Kunnen studenten iets doen om dergelijke verzoekmails niet te ontvangen? “Iedere student heeft een mailadres van Avans en kan dus gemaild worden. Er zijn geen standaard mailinglijsten waarvoor studenten zich kunnen afmelden. Ze kunnen mails immers niet filteren of blacklisten als ze vooraf niet weten wat het onderwerp is van een mail of wie de afzender is”, zegt Janssen.

Conclusie: het enige wat Avansstudenten kunnen doen aan de berg verzoekmails, is zelf het juiste voorbeeld geven. Stoppen met mailen naar zoveel mogelijke medestudenten. Als ontvanger kun je niet meer doen dan ze meteen verwijderen.