Milan vliegt dankzij ingenieuze truc bijna gratis door heel Europa

“Als ik wil, kan ik elke week op vakantie”, vertelt Milan. “Ik vlieg vaak voor minder dan vijf euro, de verblijfskosten betaal ik met mijn bijbaan.” Afgelopen februari vloog hij na college naar Londen om de musical Wicked te zien. “De volgende ochtend ging ik direct terug en zat ik om negen uur alweer op mijn stage.” Eerder deze maand maakte de student een wat langere reis. Hij vloog van Eindhoven naar Zadar, van Zadar naar Stockholm, door naar Gdansk, naar Aarhus, Londen en uiteindelijk Dortmund. Het kostte hem 45 euro, net wat meer dan de trein van Dortmund naar huis.

Verder bezocht de student Edinburgh (vijftien euro), Oslo (1,64 euro vanaf Londen) en Praag (elf euro), bijna elke maand ging hij er tussenuit. Reizen voor bodemprijzen vereist wel een flexibele instelling. “Je kunt niet zelf bepalen waar je heen wilt, je bent afhankelijk van de goedkoopste tickets.” Voor Milan is dat geen probleem. “Zo ontdek je nieuwe plekken, dat is hartstikke leuk. In de zomer maak ik weer zo’n rondreis.”

De truc

‘Op Facebook krijg ik huwelijksaanzoeken’

Viral
Op het vliegveld van Zadar ontmoette Milan per toeval een journalist van Metro. “Ze vroeg of ze over mij mocht schrijven, dat vond ik goed.” Twee dagen geleden prijkte Milan op de voorpagina van de krant en sindsdien gaat het hard. Gisteren stond hij op pagina vijf van de Telegraaf, en hij was te horen op Radio Veronica, FunX en 3FM. “Ik had niet verwacht dat er zoveel interesse voor mijn verhaal zou zijn. Het is leuk om een keer mee te maken, maar ook intensief. Nu ben ik kapot.”

Ook op social media gaat het hard. “Het is bizar wat het losmaakt. Op Linkedin wil iedereen, ook grote banken, connecten. Op Facebook krijg ik huwelijksaanzoeken en veel mensen vragen me om een goedkoop ticket.” De aandacht legt Milan geen windeieren. “Grote bedrijven boden mij een stage aan. Dat is natuurlijk mooi meegenomen.”

Ecologische voetafdruk
Wie veel vliegt, heeft een grote ecologische voetafdruk. Die van Milan is daarom gigantisch. De student doet er laconiek over. “Dat vliegen zo goedkoop is, komt door vraag en aanbod. Er is een grote groep mensen die zo goedkoop mogelijk wil vliegen. Laat ik de vraag daarom omdraaien: heen en weer vliegen van Eindhoven naar Londen kost me vier euro, met de trein kost het 120 euro. Wat zou jij doen?”

Maikel

Geweldig! Als die tool ooit beschikbaar komt dan ga ik hem ook gebruiken! En voor die zuurpruimen die zeuren of zijn voetafdruk.... wetenschappers hebben allang aangetoond dat de mens geen (tot verwaarloosbare) invloed heeft op het klimaat.

2019-06-04 10:45:06

Atticus

"Wat zou jij doen?” Wat ik zou doen, is (a) de trein nemen, waarmee je een reële prijs betaalt voor je reis, (b) de politiek onder druk zetten om subsidies op vliegreizen stop te zetten, en in plaats daarvan schonere alternatieven goedkoper te maken.

2019-06-01 13:12:28

Daniel

"Wie veel vliegt, heeft een grote ecologische voetafdruk. Die van Milan is daarom gigantisch. De student doet er laconiek over." Nogal kortzichtig! Maar goed je standpunt is hiermee verankerd. Van een BI student had ik beter verwacht.

2019-05-29 19:22:33