Student-ondernemer Twan Tak bouwt zijn merk op met dogfluencers

Hoe kan ik mijn hond voeren zonder dat het ten koste gaat van de planeet? Dat vroeg AD-student Ondernemen Twan Tak zich af. Samen met een Duitse producent begon hij het CO2-neutrale Goood hondenvoer. Om het merk in de markt te zetten, maakt Twan gebruik van dogfluencers.

Wie in Google de woorden ‘hondenvoer kopen’ intypt, krijgt ruim negenhonderdduizend resultaten. Het aantal verschillende merken lijkt haast oneindig. “Een nieuw merk hondenvoeding beginnen, is daarom een flink risico”, vertelt Twan. Toch is de negentienjarige ondernemer optimistisch. “Consumenten worden steeds kritischer. Steeds vaker kiezen ze voor maatschappelijk verantwoorde producten. Goood is daarin uniek. Er is geen enkel ander merk dat CO2-neutrale hondenvoer verkoopt.”

Toch gaat het verkopen niet vanzelf. Om een marktaandeel te veroveren, is reclame nodig. “Dat was moeilijk. Ik wil niet adverteren in kranten of vakbladen, want die belanden in de prullenbak en dat is niet duurzaam.” De jonge ondernemer pakt het daarom anders aan. Op Instagram benaderde hij dogfluencers, baasjes met een populair instagram account voor hun hond,om reclame te maken voor het merk. “Veel baasjes hebben een Instagram account voor hun hond. Sommige accounts zijn erg populair. Door met hen samen te werken, hebben we toch een groot bereik. En het helpt natuurlijk om jezelf door journalisten te laten interviewen”, grapt Twan.

Eén van de honden-influencers die Twan inzet om zijn merk te promoten.

Hij laat het Instagramaccount van viervoeter Sammy zien, met ruim 15.000 volgers. Op één van de foto’s is de fotogenieke Sammy te zien met een aantal verpakkingen Goood hondenvoeding. Net als de andere foto’s op het account ziet die er professioneel uit. Wat opvalt, is dat hond Sammy ook te zien is op de verpakking van het hondenvoer. “Baasjes vinden het ontzettend leuk als hun hond afgebeeld staat op onze producten en ze werken daarom graag met ons samen. Bovendien, veel mensen kiezen hun product vanwege de looks. Onze verpakking valt op en ziet er goed uit. Wanneer ze in de winkel staan, herinneren ze zich: ‘Ik moet hondenvoer hebben in de groene doos, waar die schattige Labrador op staat.’”

‘Onze families doen al drie generaties zaken met elkaar’

Nieuwe generatie
Ondernemen zit in zijn bloed. De grootvader van Twan fokte Duitse herders en begon met het importeren en distribueren van hondenvoeding uit Duitsland. Het familiebedrijf is nu in handen van Twan’s ouders. Voor de toekomst heeft de student grootse plannen. “Vroeger was het mijn droom simpelweg om het familiebedrijf voort te zetten, maar nu ben ik mijn eigen merk begonnen. Wanneer ik het bedrijf van mijn ouders overneem, hoop ik een groothandel te beginnen met allerlei verschillende merken.”

Twan laat de hondenvoeding produceren bij de fabriek waar ook zijn ouders zaken mee doen, ook een familiebedrijf. “Onze families doen al drie generaties zaken met elkaar. Samen met hun dochter heb ik Goood bedacht. Ons merk is dus echt iets van een nieuwe generatie.” In oktober lanceerde Twan zijn merk in Nederland, in Duitsland werd het al een tijdje verkocht. Inmiddels heeft Twan dertien dierenwinkels als klant, voornamelijk in de Randstad.

‘Het eten dat jij en ik uit de supermarkt kopen, is een stuk minder verantwoord dan wat wij aan honden voeren’

Om de voeding klimaatneutraal te maken huurden de twee jonge ondernemers een extern bureau in. “Het eten dat jij en ik uit de supermarkt kopen, is een stuk minder verantwoord dan wat wij aan honden voeren. We weten precies wat we in ons voedsel stoppen. Per ingrediënt is precies berekend wat de ecologische voetafdruk is. Transport is ook meegerekend. Om dat te compenseren investeren we in herbebossingsprojecten in Duitsland, Brazilië en Togo. Dat is goed voor de planeet én voor de locals, want die hebben daar werk aan.”

Lees hier meer over andere student-ondernemers bij Avans

Het combineren van zijn bedrijf en studie kost Twan veel tijd. “Ik zie mijn vrienden niet vaak. Het helpt ook niet dat ik anderhalf uur moet reizen voor ik bij Avans ben.” Of hij achteraf gezien na zijn mbo-opleiding liever was gestopt met studeren? “Nee. Met de opleiding Ad Ondernemerschap en Retail Management kan ik tegelijkertijd studeren en mijn eigen onderneming opbouwen. Daarnaast krijg ik hier veel ruimte. Als ik naar Groningen moet om daar mijn product aan de man te brengen, kan dat gewoon. Bovendien zijn de docenten zelf ook ondernemers en ik vind het daarom fijn om met ze te sparren. Ik leer hier veel en die kennis stop ik direct terug in mijn bedrijf.”