Massaal opgepikt: dankzij Chemiestudent Katja gebruikt Kruidvat miljoen minder plastic tasjes

Foto: Katja Diepstraten

Van Editie NL tot het AD en van radiostation Sublime tot RTL Z: allemaal hadden ze het over Katja Diepstraten, vierdejaarsstudent Chemie in Breda. Dankzij haar gebruikt Kruidvat bij de distributie van producten een miljoen minder plastic zakjes per jaar.

De publiciteitsstorm is weer gaan liggen, en dat vindt Katja eigenlijk wel fijn. “Ik vond op tv komen best eng. Al die aandacht was ook heel onverwacht.”

Ergernis
Wat was er aan de hand? Katja werkte als vakkenvuller bij Kruidvat en ergerde zich aan de enorme berg plastic zakjes die overbleef nadat alle producten in de schappen stonden. Ze besloot haar ergernis op LinkedIn te delen met A.S. Watson, moederbedrijf van Kruidvat, en gaf aan dat ze ervoor openstond om mee te denken.

Haar docent tagde iemand van het distributiecentrum onder haar bericht en ze werd uitgenodigd om te komen kijken. “Ik dacht: ze gaan me rondleiden en vertellen dat ze niets kunnen veranderen”, vertelt Katja. “Maar ik werd heel serieus genomen en mocht meekijken en zelf producten inpakken.”

Eén mascara in een zakje
In het distributiecentrum worden rode kratten gebruikt om losse vracht in te vervoeren. Voor make-upartikelen wordt per merk een andere kleur plastic tasje gebruikt. Bij verschillende verpakkingsbanden wordt steeds een nieuw tasje gepakt. Daardoor kan het dus voorkomen dat in een blauw tasje maar één mascara zit en in een ander blauw tasje één lipgloss.

Katja bedacht dat bij verschillende verpakkingsbanden de gekleurde tasjes maximaal gevuld konden worden. Met een simpele aanpassing kon A.S. Watson Katja’s idee meteen doorvoeren. En dat bespaart elk jaar een miljoen plastic tasjes.

Banen aangeboden
Op LinkedIn deelde de Chemiestudent het resultaat van haar eerste post. “De views en reacties bleven maar toenemen. Dat had ik echt niet zien aankomen.” Ze kreeg zelfs banen aangeboden. “Ik kreeg berichtjes van bedrijven die stuurden dat ze op zoek zijn naar mensen die graag initiatief nemen. Ik houd de lijntjes wel open, maar ik ga eerst afstuderen.”

Op het moment dat Katja’s initiatief massaal werd opgepikt, liep ze nog stage. “Omdat ik geïnterviewd werd voor een radioprogramma, was ik vijf minuten later voor een meeting. In die vijf minuten heeft mijn stagebegeleider het item van Editie NL aan mijn collega’s laten zien. Ze noemen me hier de BN’er”, vertelt ze lachend.