Streamingdienst Netflix ontpopt zich naast aanbieder van een breed scala een series en films ook steeds meer als platform voor uitstekende documentaires. Zoals het deze week verschenen American Factory over de start van een Chinese fabriek in Amerika.
Vanwege de economische crisis ziet General Motors zich in 2009 genoodzaakt om een oude autofabriek in Dayton, Ohio te sluiten. Duizenden mensen in de regio raken hun baan kwijt. In 2015 besluit een Chinees bedrijf in autoglas miljoenen te investeren in de fabriek en deze om te bouwen tot een efficiënte onderneming. De documentairemakers van American Factory volgen Chinese en Amerikaanse fabrieksarbeiders, managers en directeuren op de voet.
De verschillen tussen de Chinese en Amerikaanse bedrijfscultuur zijn in het begin van de documentaire nog komisch. Chinezen krijgen te horen dat je in Amerika grapjes mag maken over de president en Amerikanen zijn zichtbaar geïrriteerd als de Chinese directeur een fabrieksdeur verplaatst wil zien vanwege feng shui. “Dat kost ons 35.000 dollar”, moppert een van de Amerikanen.
Maar naarmate de fabriek langer draait zonder winst te maken, wordt de documentaire ook grimmiger. De Chinese managers verwachten van de Amerikaanse arbeiders dezelfde ijzeren discipline als in China. De Amerikanen klagen over de slechte arbeidsvoorwaarden en onveilige werksituaties op de fabriek en willen dat de vakbond voet aan de grond krijgt. De Chinezen gaan hier met harde hand tegen in.
American Factory is een zeer fascinerende documentaire over de geglobaliseerde arbeidsmarkt en botsingen tussen culturen.
Punt. Of had jij nog wat?