28 uur non-stop hardlopen voor het goede doel: ‘Ik houd wel van een gekke uitdaging’

Marek Vis, medewerker onderwijslogistiek aan de AKV|St. Joost in Breda en Den Bosch, start aankomende vrijdag met een hardlooptocht van 210 kilometer. In totaal loopt hij 28 uur aan één stuk door om geld op te halen tegen plasticvervuiling in de oceaan. “Ik hoop dat als ik mezelf een goede uitdaging stel, mensen eerder willen doneren.”

Vis start vrijdagochtend om acht uur en hoopt op zaterdag rond twaalf uur ’s middags klaar te zijn. “Voor elke 5 euro die iemand doneert, loop ik een rondje om de Schans in Terheijden van ongeveer één kilometer. Mijn maximum is 220 rondjes en dat aantal hebben we ondertussen gehaald. De teller staat nu op 1257 euro, dus het gaat heel goed.” Hij vond zijn sponsors via Facebook door berichten te posten in verschillende hardloopgroepen.

‘Mensen moeten zich beseffen dat plastic niet vergaat, het wordt alleen kleiner’

De Avansmedewerker kwam op het idee door de deelname van zijn vrouw aan de WWF-Sea Swim in Scheveningen. Op World Cleanup Day gaat zij samen met honderden anderen het water in om te zwemmen tegen plasticvervuiling van de zee. “Mijn vrouw heeft in het kader daarvan ook een yogales gehouden om geld op te halen. Daar verzamelde ze 300 euro mee. We wilden graag nog meer doen. Ik houd erg van hardlopen en daarom ga ik rondjes lopen om geld in te zamelen.”

De opbrengst gaat naar het WNF. De organisatie gebruikt het geld voor samenwerking en voorlichting in vooral Aziatische landen. Vis: “Daar komt een gigantische stroom plastic vandaan. Het natuurfonds wil mensen bewust maken van de enorme hoeveelheid plastic in de natuur.”

“Ieder jaar gebruiken we één biljoen plastic zakjes. Dat zijn 1000 miljard zakjes. Ongeveer 80 procent van het plastic dat in de oceaan belandt, is afkomstig van het vaste land. Mensen moeten zich beseffen dat plastic niet vergaat, het wordt alleen kleiner. Plastic wordt naar verloop van tijd microplastic en daarna zelfs nanoplastic. Maar het blijft, het gaat niet meer weg. En dan komt het uiteindelijk in onze voedselketen terecht.”

Afbeelding uit de database van Punt

Goede mindset
“Dit is de eerste keer dat ik voor het goede doel loop. Hardlopen is mijn hobby. Ongeveer twee keer per jaar maak ik lange tochten door de natuur. Daar heb je meer afwisseling en meer demping voor je knieën. Deze loop is over asfalt dus dat is een grotere uitdaging voor mij.”

“Je hebt fysieke en mentale kracht nodig om zo’n lange afstand te lopen”, vertelt Vis. “Op een gegeven moment krijg je veel pijn van het lopen, maar je kunt wel in een langzamer tempo door blijven gaan. Een goede instelling bepaalt dan of je door kunt blijven lopen of niet. Ik bouw nu al focus op voor wat ik ga doen aankomende vrijdag. Door ervaringen van eerdere lange afstanden lopen, heb ik geleerd daarmee om te gaan.”

“Het gaat om de mindset. Je kijkt niet naar het eind, maar elke keer naar wat je aan het doen bent. Je knipt 200 kilometer bijvoorbeeld op in kleinere stukken: oké, ik ga nu daarheen en dat is 20 kilometer. Met pijn in je benen bij 50 kilometer denken: ik moet nog 150, is niet motiverend. Zo heb je allemaal trucjes voor jezelf. Ik stop bijvoorbeeld alleen om medische gronden. Dat zie ik als enige legitieme reden om te stoppen.”

‘Ik bouw nu al focus op voor wat ik ga doen aankomende vrijdag’

Niet alleen
Gelukkig doet Vis het niet helemaal alleen. “Mensen kunnen meelopen, meesteppen en meefietsen als ondersteuning. Dat begint aan het einde van de middag of aan het begin van de avond, tot het einde op zaterdagmiddag. Dus ik verwacht dat ik vooral de eerste paar uur alleen loop.” Er staan ook genoeg mensen aan de kant om toe te juichen: “Mijn vrouw en kinderen komen regelmatig langs met een zelfgemaakt spandoek. De kinderen verkopen knutselwerkjes gemaakt van plastic uit het bos. Het is dus een gezinsactie”, vertelt hij lachend.

Over twee dagen begint Vis met hardlopen. Houdt hij het de hele tocht vol? “Het wordt moeilijk, maar ik heb nu een behoorlijke stok achter de deur dat ik die rondjes moet lopen, dus ik loop door totdat ik helemaal klaar ben. Ik houd wel van een gekke uitdaging.”

Doneren kan nog tot en met 21 september.

Dennis

Zet hem op kerel !!