Deze studenten doen iets extra’s naast hun studie

Wil je iets naast je opleiding doen, zoals topsport, een eigen onderneming of in het bestuur van een vereniging, dan zijn er bij Avans allerlei regelingen om je te helpen. Drie studenten vertellen over hun ervaringen.

‘Bij het plannen van mijn studie houd ik rekening met mijn werk als voorzitter’

Simone van de Klundert
vierdejaarsstudent Bedrijfskunde in Breda, voor het tweede jaar voorzitter van studievereniging Merlijn

“Ik ben voor het tweede jaar voorzitter van studievereniging Merlijn. Daarvoor was ik al een jaar secretaris van de vereniging. Daar gaat veel tijd in zitten. Het lukt niet om er nog een bijbaan naast te hebben, maar ik heb natuurlijk wel geld nodig. Daarom heb ik afgelopen jaar een bestuursbeurs aangevraagd.

Die krijg je niet zomaar. Je moet als vereniging en als persoon ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, de bevoegdheid hebben om beslissingen te nemen binnen de vereniging en minstens een jaar ingeschreven staan bij Avans. Ook moet je een plan opstellen waarin de activiteiten die je wil uitvoeren tot in detail beschreven staan. Aan het einde van het studiejaar moet je alles verantwoorden in een jaarverslag.

Iets naast mijn studie doen, was een bewuste keuze. Hiervoor heb ik een mbo-opleiding gedaan en gewerkt. Ik heb daarbij al ervaring opgedaan met werken in het buitenland. Dat hoeft nu dus niet meer. Bij het plannen van mijn studie houd ik rekening met mijn werk als voorzitter. Vorig jaar heb ik ervoor gekozen om eerst een minor te volgen en daarna pas op stage te gaan. Zo had ik meer tijd om Merlijn goed op poten te zetten.

Als bestuur is het bij een aantal activiteiten verplicht om aanwezig te zijn. Studiereizen bijvoorbeeld. Die betaal ik van de beurs. Net als een lunch met sponsoren.

Ik merk dat ik als voorzitter gegroeid ben ik het omgaan met mensen. Ik heb mijn ‘leiderschapsskills’ ontwikkeld. Hoe stuur je een groep mensen aan die even oud zijn als jij? Ook in het omgaan met sponsoren ben ik beter geworden. Ik hield niet zo van verkooppraatjes, maar ik heb er mijn weg in gevonden. Ik ben opener en transparanter geworden.”

‘De Topondernemersregeling maakte het studeren net wat makkelijker’

Rens van Gils
studeerde bij Business Innovation in Den Bosch, maakte gebruik van de Topondernemersregeling

“RedPanda, het bedrijf dat ik tijdens mijn opleiding met een medestudent ben begonnen, is net verkocht. Het kwam voort uit een schoolopdracht. RedPanda maakt 360 graden video’s en foto’s en virtuele tours en heeft zelfs de eerste 360 photobooth van Europa. Daarmee is het balletje gaan rollen. We waren niet bezig met verkopen, maar er meldde zich een potentiële koper en die wilde een goede prijs voor ons bedrijf betalen. Ik kan nu weer iets nieuws starten.

Al voordat ik bij Avans ging studeren, had ik samen met mijn vader een bedrijf in software voor vastgoedprofessionals. We hebben inmiddels vijftien mensen in dienst. De Nederlandse markt hebben we veroverd, nu richten we ons op de rest van de wereld. Daarvoor heb ik een businesscoach met veel ervaring in de arm genomen die me gaat helpen.

In mijn derde jaar mocht ik als een van de eerste studenten gebruik maken van de Topondernemersregeling van Avans. Dat maakte het studeren net wat makkelijker. Ik was wat vrijer in het indelen van mijn tijd. Stel: ik had een belangrijke salesmeeting, dan kon ik aangeven dat ik om die reden niet naar de les kon komen.

Ondanks dat ik al een goedlopend eigen bedrijf had, wilde ik toch een hbo-opleiding volgen. Er is wel wat leeftijdsverschil, maar bij Business Innovation zitten ambitieuze studenten. Ik leer graag van andere mensen en kon er goed mijn netwerk opbouwen. Ook aan de aangeleerde skills heb ik veel gehad. Toch ga ik nu stoppen om me te richten op het opschalen van mijn bedrijf. Een diploma heeft voor mij geen meerwaarde.”

‘Gelukkig heb ik gekozen voor een opleiding die me goed ligt’

Bart Klomp
derdejaarsstudent Informatica in Breda, zit in het Nederlands Junior Curling Team en heeft de topsportstatus

“Vier keer per week train ik in Zoetermeer, in de enige officiële curlinghal van Nederland. Tijdens de drie uur durende training wordt er onder andere getraind op techniek. Een beweging moet heel precies zijn en steeds hetzelfde. Je moet op de juiste manier de steen loslaten. Ook moet je weten op welk moment je moet vegen. De tactiek van het team wordt bepaald door de skip.

Hoewel curling ‘schaken op het ijs’  wordt genoemd, is het behalve een ‘denksport’ ook een heel fysieke sport. Tijdens een wedstrijd ben je twee uur lang bezig met vegen. Je moet echt zorgen dat je sterk genoeg bent.

Ik heb de status van Internationaal Talent van het NOC*NSF. Dat heeft als grootste voordeel dat ik met school afspraken kan maken over toetsen en projecten. Als ik door mijn sport een toets mis, kan ik die tijdens de herkansingen inhalen. Die telt dan als eerste kans. Een les missen is meestal geen probleem. Ik heb genoeg aan de PowerPoints van docenten of aantekeningen van medestudenten.

Gelukkig heb ik gekozen voor een opleiding die me goed ligt. Al voordat ik ermee begon, kon ik programmeren. Als je die basis hebt, is het eerste jaar goed te doen. Het tweede jaar bestond vooral uit projecten, dat betekent goed plannen. Het lukt me vaak wel om tijdens een groot toernooi te studeren. Het voordeel van mijn opleiding is dat ik via mijn laptop alles kan doen.”