Een burn-out is je eigen schuld. Waar of niet waar?

Een burn-out is je eigen schuld. Met die stelling zaten de vier tweedejaars CMD-studenten Luuk, Maxim, Fabian en Mathijs op de gang op Avans in Breda. “Op deze manier hopen we meer awareness te creëren voor burn-outs want het is nog een beetje een taboe.”

Van 13.00 tot 16.00 uur konden studenten en medewerkers van Avans maandag aanschuiven om de discussie aan te gaan rondom de stelling in het experiment Change my mind. “Het is niet ons doel om mensen aan te vallen”, vertelt Luuk Kluijtmans. “Iedereen mag hier zijn mening en persoonlijke ervaringen delen. We willen mensen niet van mening laten veranderen, maar we hopen dat ze er met een kleine push meer over praten.”

Face-to-face
De vier studenten hebben bewust gekozen voor een opstelling in de gang in plaats van een online discussie. Maxim: “We doen het zo een-op-een en gooien niet alles online, omdat we naar ons idee zo het bewustzijn beter doorgeven. Je kunt mensen niet over hun mening na laten denken door één stelling online te gooien.”

‘Als je een burn-out hebt, moet je daarover praten met mensen. Face-to-face’

“Er zijn veel mensen uit onze groep die het wel proberen via Instagram, maar ik heb het gevoel dat je dan de boodschap niet duidelijk over kan brengen. Uiteindelijk is Instagram ook niet het antwoord. Als je een burn-out hebt, moet je daarover praten met mensen. Face-to-face”, benadrukt Luuk.

De studenten spraken het eerste uur al acht mensen. Maxim Mulder: “We moeten mensen wel echt uitnodigen om te gaan zitten, want ze zijn niet snel geneigd om over het onderwerp te praten.” Twee studenten die aanschoven hadden zelf een burn-out in de afgelopen jaren. Luuk: “Zij werden gelijk aangetrokken tot de banner en wilden graag hun verhaal vertellen. Uitleggen of ze dachten dat een burn-out hun eigen schuld was of niet.”

Taboe
Niet iedereen is bereid zijn mening rondom de stelling toe te lichten. Luuk: “Het is toch nog een beetje een taboe. We hebben al meerdere mensen gehad die een vies gezicht trokken toen ze onze stelling zagen. We hadden zelfs een man die boos werd. Hij zei: ‘Dat is fucking bullshit!’ Maar die mensen willen niet komen zitten om het gesprek aan de gaan. Misschien omdat ze zich er niet fijn bij voelen om erover te praten, omdat het te dichtbij komt.”

‘Dat is fucking bullshit!’

Het experiment richt zich vooral op studenten, ook al mogen docenten ook aanschuiven om mee te praten. Uit een enquête van Hogeschool Windesheim vorig jaar bleek dat een op de vier studenten burn-outklachten heeft. “Burn-outs zijn wel echt een ding van deze generatie”, zegt Luuk. “Het probleem speelt heel erg onder studenten. Vroeger was er niet echt een term voor, nu wel.”

De jongens gebruiken het experiment voor hun opleiding, maar hebben het niet alleen daarvoor gedaan. “We vinden het een goed doel en hopen dat mensen er ook na ons project over door zullen praten. Dat het ze in ieder geval aan het denken zet”, vertelt Luuk.