Jongeren vaker eenzaam: landelijk meldpunt gelanceerd

Afbeelding van goodinteractive via Pixabay

“Ik voelde me zo vaak alleen en werd erg somber”, vertelt hbo-student Jan op de website van Join us. Eenzaamheid onder jongeren is een steeds groter wordend probleem. Daarom lanceerde Stichting Join us op 4 september een landelijk meldpunt, eenzamejongeren.com.

“Stichting Join us heeft als missie eenzaamheid onder jongeren tussen de 12 en 25 jaar terug te dringen. De stichting streeft naar een samenleving waarin alle jongeren erbij horen en zichzelf zijn in contact met anderen’’, laat Join us op de website weten. De organisatie heeft elf locaties in Brabant waar jongeren elkaar ontmoeten en leuke dingen kunnen doen. Jan: “Het was voor mij een grote stap om te gaan, maar ik ben heel blij dat ik het heb gedaan.’’Ook in Roosendaal, een van de Avanssteden, worden de avonden tweewekelijks georganiseerd.

Het nieuwe meldpunt is vooral opgericht om het probleem rondom eenzame jongeren in kaart te brengen. “Door je aan te melden wordt inzichtelijk waar de eenzame jeugd zich bevindt, en waar er dus behoefte is aan initiatieven om hen aan een sociaal netwerk te helpen”, vertelt Jolanda van Gerwe van stichting Join us aan Univers.

‘Ik zit elke dag alleen. Zover mijn sociale leven’

#maatjegezocht
Tot wel 70% van de jongeren geeft aan zich soms of vaak eenzaam te voelen. Het probleem werd onder de aandacht gebracht door een simpele Tweet van de 25-jarige Nadï van de Watering: “Ik zit elke dag alleen. Ik heb hooguit 30 minuten fysio. Zover mijn sociale leven. Maar na 9 jaar in mijn eentje zoek ik nu een netwerk in Nijmegen!” Ze riep de hashtag #maatjegezocht in het leven, waar ze duizenden reacties op kreeg.

Als eenzaamheid niet wordt opgelost, is er sprake van langdurige of chronische eenzaamheid. “Vermoedelijk is 3 tot 10 procent van de jongeren chronisch eenzaam’’, vertelt Gerine Lodder, onderzoeker van de Universiteit Tilburg, aan RTL Nieuws. Harde cijfers over jongeren in Nederland zijn er nog niet, de bovengenoemde percentages komen uit een internationaal en Vlaams onderzoek. Volgens Lodder zijn er een paar oorzaken te noemen voor die eenzaamheid. Zo kunnen jongeren moeite hebben met het contact maken met mensen of met hun sociale contacten onderhouden. Ook hebben ze vaak een negatief denkbeeld over de wereld, inclusief over zichzelf.

Ernstige gevolgen
De gevolgen van chronische eenzaamheid onder jongeren kunnen groot zijn. Zo kunnen ze mentale problemen krijgen als een depressie en een laag zelfvertrouwen, maar ook lichamelijke problemen zoals slaaptekort. Het moet dus als een serieus probleem gezien worden, vertelt Lodder aan RTL Nieuws. “Ik merk dat mensen er soms luchtig over doen, maar iemand die daaronder lijdt heeft echt hulp nodig.’’