Tilburgse studenten nemen een duikje in de geschiedenis van de stad

Elke stad staat vol met monumenten, maar veel studenten staan daar niet bij stil. Zo ook Reccardo de Wijs en Bram de Beer, twee eerstejaarsstudenten Ruimtelijke Ontwikkeling in Tilburg. Een studieproject bracht daar verandering in. “Monumenten geven een stad karakter.”

Voor hun studie moesten Reccardo en Bram een video maken over de geschiedenis van station Tilburg. Wat bleek: het station heeft een rijke geschiedenis. In 1920 vormde het station het kloppend hart van een belangrijke industrie. Ruim 1200 mensen werkten in de spoorzone aan het onderhoud van de treinen van de Nederlandse Spoorwegen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog had het station een andere, lugubere rol. Veel Joden en politieke tegenstanders werden via dit station werden vervoerd richting de concentratiekampen in Duitsland en Oost-Europa.

“Eerst zagen we op tegen het project”, vertelt Reccardo. “Maar toen we eenmaal bezig waren, werd het steeds leuker. Als je de geschiedenis achter de monumenten leert kennen, beginnen ze te spreken. Ze geven karakter aan de stad.” Medestudent Bram is het daar mee eens. “Het is ook voor studenten buiten Tilburg interessant. Zo leren ze dat het station waar ze elke dag doorheen lopen, een plek is met een rijke geschiedenis.”

Liever de LocHal
Tijdens de Open Monumentendag op 15 september mochten Reccardo en Bram de video’s samen met hun groepsgenoten presenteren in de LocHal in Tilburg. Een passende locatie, want ook de LocHal is een monument. Het gebouw werd in 1932 gebouwd voor onderhoud van NS-materieel en werd afgelopen jaren door de gemeente Tilburg verbouwd tot bibliotheek en kunst- en cultuurcentrum. Van alle monumenten in Tilburg vindt Reccardo de LocHal het mooist. “De gemeente heeft het gebouw gered van verval en nu ziet het er prachtig uit. Eigenlijk vind ik het daarom jammer dat we onze video over het station moesten maken, ik had me liever verdiept in de geschiedenis van de LocHal.”

Ook Bram vond het bijzonder om in de LocHal te presenteren. “Er kwamen veel oudere mensen op ons af. Sommigen hebben zelf nog als monteur of technicus in de LocHal gewerkt. Zo komt de geschiedenis letterlijk tot leven.” Reccardo en Bram zijn niet de enige die fans van de verbouwde LocHal. Recentelijk greep de LocHal nog net naast de titel ‘beste bibliotheek ter wereld’ en afgelopen week schreef ook De Groene Amsterdammer over het gebouw.

De studenten mochten hun video’s presenteren in de LocHal

Inspiratie uit Spoorpark
Toch vindt Bram de LocHal niet het mooiste monument van Tilburg. Die eer gaat wat hem betreft naar het net opgeleverde Spoorpark. Op de plek van het park lag vroeger een rangeerterrein en distributie-centrum van Van Gend & Loos, een vervoersbedrijf dat inmiddels is overgenomen door DHL. Nadat Van Gend & Loos verhuisde, raakte het gebied in verval. Pogingen om van het gebied een woonwijk te maken, stranden. Uiteindelijk gaf de gemeente het op en vroeg het aan de Tilburgers om een nieuwe bestemming voor het park te verzinnen. Die kozen voor een park met ruimte voor horeca, sport en recreatie. “Het park laat zien dat het een goed idee is om stadsbewoners te betrekken bij de ontwikkeling van een nieuw gebied”, meent Bram. Ik vind het erg mooi geworden en put er als student Ruimtelijke Ontwikkeling inspiratie uit voor de toekomst.”

Teun

Het beste uit Tilburg blijft toch de trein naar Breda..

2019-09-25 14:21:30