Avansstudenten in door protesten geteisterd Chili: ‘Tanks rijden door de straten’

Chilenen marcheren al geruime tijd door de straten van het Latijns-Amerikaanse land om te protesteren tegen de regering. De betogingen worden steeds gewelddadiger en zeker vijftien Chilenen kwamen om na ingrijpen van politie en leger. Joëlle van Duijnhoven, student International Business in Den Bosch, verblijft momenteel met drie andere Avansstudenten in Santiago, de hoofdstad van Chili.

Nadat op 18 oktober de ticketprijs voor de metro met vier cent werd verhoogd, trokken miljoenen Chilenen de straat op. “Dat was de druppel die de emmer deed overlopen. Toen zijn de rellen en demonstraties begonnen”, vertelt Joëlle vanuit Chili.

Chili is een van de rijkste landen in Latijns-Amerika, maar de verschillen tussen arm en rijk zijn gigantisch. Veel inwoners kunnen niet rondkomen en steken zichzelf in de schulden om hun kinderen naar school te kunnen sturen. Wat begon als een protest tegen de prijsverhoging, is de laatste weken uitgegroeid tot een kreet om structurele hervormingen. De tariefsverhoging is inmiddels ingetrokken, maar de onlusten blijven. De Chilenen protesteren niet alleen tegen de ov-tariefsverhoging, maar ook tegen de prijzen van elektriciteit, water en medicijnen.

Avondklok
“Die zaterdagnacht na de eerste betogingen is er een avondklok ingegaan en riep president Sebastian Pinera de noodtoestand uit.” In eerste instantie hadden Joëlle en haar medestudenten niet precies in de gaten wat er aan de hand was. “We zouden naar een feestje gaan, maar dat ging niet meer door. De dagen daarna zagen we veel video’s en begonnen we ons wat zorgen te maken.”

Tijdens rellen staken betogers bussen in de fik en ook metrostations raakten zwaar beschadigd door brandstichting. De boze demonstranten wierpen barricades op en plunderden winkels, waarop de politie ingreep met waterkannonnen, traangas en schoot met rubberen kogels. Daardoor zijn tientallen betogers (deels) blind geraakt.

Bij met name de oudere generatie in het land komt angst uit het verleden weer naar boven door het ingrijpen van het leger. Nog geen dertig jaar geleden zuchtte Chili onder de dictatuur van militair leider Augusto Pinochet.

Basisvoorraad
“De eerste dagen waren alle supermarkten gesloten. We moesten naar kleine winkeltjes voor basisproducten als water, eieren en brood. Maar omdat iedereen dat deed, raakte de voorraad snel op.” Een aantal supermarkten werd toch geopend. “We hebben toen boodschappen kunnen inslaan voor langere tijd.”

Gelukkig verblijven Joelle en de andere drie studenten in een goede buurt in Santiago. Toch bleven ze de afgelopen week binnen: “Vanwege het extreme geweld reden er de hele dag tanks door de straten. Dus we durfden ook niet naar buiten.”

Bergafwaarts
“We dachten gisteren dat het een stuk beter ging, maar helaas is het weer bergafwaarts gegaan. Er zijn weer veel rellen in de stad en er wordt wederom van alles in brand gestoken”, vertelt Joelle. “Niemand kan vertellen of het beter of erger gaat worden.”

De vier studenten hebben veel contact met Avans. Recent haalde de hogeschool nog twee studenten terug uit Ecuador nadat Nederland een negatief reisadvies afgaf. “Hier geldt nu code geel, een negatief reisadvies gaat in bij code oranje/rood.” De onzekerheid over de situatie vinden ze erg vervelend. “Het is afwachten of we binnen moeten blijven, of binnenkort het vliegtuig pakken.”