Column: De Piet zit weer in de maand

Foto: Loet Koreman

De pepernoten liggen weer in de schappen en ook de Zwarte Pietdiscussie is uit haar zomerslaap ontwaakt. In veel steden is de zomerperiode benut om ‘de dialoog’ te voeren. In Assen is afscheid genomen van Zwarte Piet, in Zoetermeer houden ze er krampachtig aan vast en in ‘s-Hertogenbosch worden roetveegpieten tóegevoegd alsof het gebrek daaraan het probleem is in plaats van de aanwezigheid van de racistische karikaturale figuur. ‘De Piet zit weer in de maand’ is de running gag binnen de gelederen van de anti-Zwarte Pietbeweging.

Met het besluit van de NTR om in het Sinterklaasjournaal en tijdens de landelijke intocht geen zwarte pieten meer op te voeren lijken tal van scholen, gemeenten en maatschappelijke organisaties een zucht van verlichting te kunnen slaken. Ze hebben zich jarenlang kunnen verschuilen achter het argument in lijn te willen handelen met dit landelijke instituut in plaats van zich actief uit te spreken tegen racisme. In deze ontwikkeling wordt een vluchtroute gezien om zonder kleur te bekennen het ongemak van zich af te schudden.

‘In deze ontwikkeling wordt een vluchtroute gezien om zonder kleur te bekennen het ongemak van zich af te schudden’

Het oordeel van het Comité tegen Rassendiscriminatie van de Verenigde Naties of de kinderombudsvrouw, die beiden aangeven dat de figuur ‘Zwarte Piet’ schadelijk is voor kinderen van kleur noch het standpunt van het College voor de Rechten van de Mens en Amnesty International dat de figuur Zwarte Piet in strijd is met het VN-Kinderrechtenverdrag is reden geweest om het eigen beleid eens kritisch tegen het licht te houden. Zelfs niet de jarenlange indringende roep van zwarte mensen die wijzen op ‘ons’ blackface-gebruik dat in de traditie staat van de vreselijke minstrel-show, maar de grillen van een landelijke omroeporganisatie vormen de katalysator voor deze verandering.

Niet het racisme dus, maar de quasi pedagogische overweging ‘geen verwarring te willen scheppen bij kinderen’ maakt dat Zwarte Piet nu op veel plaatsen wordt afgeschaft. Ook bij Avans Hogeschool zullen daarom vanaf dit jaar alleen roetveegpieten de Sint vergezellen.

Zwarte Piet is op z’n retour en dat is goed. Het gesprek over institutioneel racisme wordt echter angstvallig ontweken en met deze, door de NTR verschafte vluchtroute, weer gesmoord.

Stefan van Teeffelen is docent bij de opleiding Social Work in Den Bosch

Michael van Zeijl

De bevolkingsgroep die de meeste criminaliteit pleegt. Witte mensen dus. -Genocides en invasies op elk continent. - Apartheid en kolonialisme op elk continent. -Slavernij op elk continent en dit alles al 527 jaar. Je racisme is zo typerend.

2019-11-03 09:48:45

Michael van Zeijl

Wel grappig om te zien dat er aan de ene kan geen institutioneel racisme zou zijn maar er vervolgens iemand beschuldigd wordt van meer kwaad te doen aan slachtoffers van institutioneel racisme. Kuch.

2019-11-02 11:37:04

2019-11-02 11:35:24

Michael van Zeijl

Rudolf zegt dat er geen institutioneel racisme is. -belastingdienst en politie die etnisch profileren -scholen die vmbo afstoten om zo te verwitten -niet witte scholieren die een lager Cito advies krijgen dan hun score

2019-11-02 11:32:23

Michael van Zeijl

Na racisme volgen er enkele stappen die gevolgd moeten worden voordat die verantwoordelijkheid wel genomen is: 1. Erkenning van het racisme 2. Excuses voor het racisme 3. Voorkomen van recidive 4. Herstel van het racisme (bijv. dmv educatie)

2019-11-02 11:29:00

Michael van Zeijl

Het is natuurlijk fijn voor de kinderen dat ze niet meer geïndoctrineerd zullen worden met smerig racisme als Zwarte Piet maar deze school moet ook beseffen dat hen verantwoordelijkheden nog lang niet klaar zijn hiermee.

2019-11-02 11:25:53

Chinon Schouten

Heb er nooit echt op deze manier over nagedacht, dat het vervangen naar roetpiet wel heel simpel is. Opvallend voor mezelf vind ik dat het normaliseren van deze traditie mij ook deed denken dat ik geen mening dacht te hebben. Thanks voor ‘t delen!

2019-10-26 20:01:05

Chinon

Je slaat naar mijn mening de spijker op z’n kop met de laatste alinea. Deed me beseffen dat het vervangen met ‘roetpiet’ toch wel heel makkelijk gaat. Zwarte Piet is zo genormaliseerd dat ik dacht geen mening hebben hierin. Bedankt Stefan!

2019-10-25 23:55:24

Rudolf

Wat ben ik toch blij dat Zwarte Piet steeds minder voorkomt. Het is veel te gevaarlijk om onze kinderen te laten denken dat de bevolkingsgroep die de meeste criminaliteit pleegt bestaat uit aardige, grappige mensen die snoep en cadeaus uitdelen ;)

2019-10-25 02:27:27

Max Stevens

Prima dat u deze mening heeft, echter hoop ik niet dat u dit in de klassen ook zo verkondigt. Institutioneel racisme is al lang geen sprake meer van en door dit zo neer te kwakken doe je de echte slachtoffers van institutioneel racisme tekort.

2019-10-24 13:42:46