Elsevier Beste Studies: Avans zakt van 1 naar 5, hoe kan dat?

Niet Avans maar Hanzehogeschool Groningen is volgens weekblad Elsevier de beste hogeschool van Nederland. Tot die conclusie komt Elsevier door de resultaten van 2014 tot en met 2018 te bekijken en de algemene tevredenheid van studenten niet mee te wegen.

Elk jaar publiceert weekblad Elsevier een eigen ranking: de beste studies in het Nederlandse hoger onderwijs. Normaliter gebruikt Elsevier de gegevens van de Nationale Studenten Enquête (NSE). Dit jaar hebben de hogescholen geen medewerking verleend aan de uitvoering van de NSE wegens onbetrouwbare en dus onbruikbare resultaten als gevolg van de invoering van de nieuwe privacywetgeving. Daarom paste Elsevier dit jaar een andere meetmethode toe op NSE-data van de afgelopen drie jaar en concentreerde zij zich op de individuele opleidingen. De integrale kwaliteit van de totale hogeschool en het geconsolideerde tevredenheidscijfer zijn daarbij niet betrokken.

Hoe werkt het nu?
Een opleiding is een medaille waard op twee voorwaarden: als studenten de laatste drie jaar bovengemiddeld tevreden waren én als de opleiding in zijn soort ook minstens één jaar tot de opleidingen met de meest tevreden studenten behoort. Dus als een opleiding geneeskunde bovengemiddeld tevreden studenten heeft, is dat niet genoeg voor een medaille: die moet in drie jaar tijd minstens een keer tot de top van de gezondheidsopleidingen behoren.

Dat laatste criterium zorgt voor het verschil in het metaal van de medaille: drie jaar bij de beste opleidingen, dan krijg je goud. Twee jaar is zilver, één jaar is brons. Uiteindelijk leidt dit tot een medaillespiegel voor hogescholen en universiteiten.

Avans op 5
In het hbo is de uitkomst daarmee een grote verrassing. Avans, in eerdere jaren uitgeroepen tot nummer 1, staat in de medaillespiegel op de vijfde plaats. De nieuwe methodiek pakt opvallend genoeg niet zo gunstig uit voor de hogeschool.

Bovenaan in het hbo staat de Hanzehogeschool Groningen. De nummer twee is Windesheim: die heeft weliswaar meer medailles, maar dat zijn vooral bronzen medailles en die wegen minder zwaar.

Paul Rüpp, voorzitter van College van Bestuur van Avans: “Voor Avans is de 5e plek verrassend gezien de nummer-1-positie die we de afgelopen jaren hebben behaald. Dit komt doordat Elsevier anders dan voorgaande jaren een andere methode heeft gehanteerd om tot een ranking van hogescholen te komen. Oorzaak is het ontbreken van data die normaal gesproken voortkomen uit de Nationale Studenten Enquête. Met deze nieuwe methode stapt Elsevier af van de beoordeling van hogescholen in zijn geheel en is er gekeken hoe individuele opleidingen de afgelopen drie jaar gescoord hebben. De precieze methode en wat dat precies betekent is niet helemaal duidelijk en is onderwerp van nader onderzoek dat we gaan doen. Neemt niet weg dat de Hanzehogeschool via deze methode de meeste hoogscorende opleidingen heeft en daar feliciteren we haar van harte mee.”

Atticus

Mooi moment voor bezinning: hoe betrouwbaar/bruikbaar is 't huidige rankings-circus (incl. input uit NSE & Hbo-monitor) nog voor Avans & studiekiezers als indicator & 'conversation starter' mbt kwaliteit? Is bv. http://www.umultirank.org/ geschikter?

2019-10-09 09:46:14

Arold Roestenburg

Wellicht dat Elsevier in Xplora ligt. Dat weet ik niet zeker?

2019-10-08 08:56:49

Henk van der Meulen

Ik zou graag het originele artikel willen lezen van Elsevier. Heeft avans er een abonnement op?

2019-10-08 08:29:38

DCtjuh

Avans ingehaald door Fontys (plek 4). Da's weer es andere - onverwachte - kaas.

2019-10-07 23:18:45