Minister wil niet tornen aan kwaliteit pabo

Van Engelshoven twijfelt aan het plan van de regeringspartijen om de toelatingstoetsen voor de pabo te schrappen. Wel erkent ze dat er “knelpunten” zijn bij de instroom.

De minister schrok zich een hoedje toen ze dinsdag in de krant las dat de coalitiepartijen de drempels voor de pabo willen weghalen. “Het zal toch niet gebeuren dat we de toelatingseisen verlagen vanwege het lerarentekort”, reageerde ze gisteren in een debat in de Tweede Kamer.

Sommige oppositiepartijen zijn bang dat de kwaliteit van de pabo in het geding komt als de toelatingstoetsen worden afgeschaft. Ze zijn tenslotte op verzoek van de pabo’s zelf ingevoerd, hielp SP-Kamerlid Kwint iedereen herinneren. “Ze waren drukker met het bijspijkeren van parate kennis dan met het opleiden van docenten.”

‘Ik vind het te makkelijk en te snel om te zeggen dat we die toetsen maar niet moeten doen’

Bijzonder
Van Engelshoven deelde de kritiek: “Ik vind het te makkelijk en te snel om te zeggen dat we die toetsen maar niet moeten doen.” De kwaliteit van de pabo moet volgens haar op peil blijven. Toch ziet ook zij dat er knelpunten zijn bij de instroom. Ze noemt het “best bijzonder” dat je met een havo-diploma niet meteen toegang tot de pabo hebt.

De minister is daarom aan het kijken waar de onnodige drempels zitten en gaat uitzoeken of de toelating misschien op een andere manier kan worden georganiseerd. Ze overweegt een deel van de ontbrekende kennis tijdens de pabo-opleiding te toetsen en oppert betere aansluitingsprogramma’s met mbo en havo. Maar deze plannen moeten eerst goed worden doordacht. Dit najaar komt ze met een evaluatie en een kabinetsstandpunt.

Geldpotje
Ook het grote belang van zij-instromers kwam in het debat ter sprake. Minister Slob is trots op de geboekte successen. “Onze ambities zijn ver overtroffen.” Er worden nu 1800 nieuwe zij-instromers begeleid naar een baan in het onderwijs. Om hen nog beter de weg te wijzen, komt er per 1 november één centraal adres waar potentiële zij-instromers terecht kunnen met vragen.

Volle pond
Dat er op dit moment geen extra geld komt voor lerarensalarissen, vindt de oppositie moeilijk te verkroppen. Maar Slob herhaalde dat structureel geld er nu niet in zit. Wel komt er mogelijk incidenteel geld vrij, maar pas als er een cao-akkoord is gesloten voor de basisschoolleraren. Premier Rutte en minister Slob gaan daarover volgende week in gesprek met werkgevers en de onderwijsbonden.

Van Engelshoven wist wel nog wat geld vrij te maken voor leraren die nog een tweede lerarenopleiding op bachelor- of masterniveau willen volgen om er een bevoegdheid bij te krijgen. Die betalen nu nog het volle pond. Zij krijgen een eenmalige tegemoetkoming van 3.000 euro voor de kosten van het hoge instellingscollegegeld. Bij de Hogeschool Rotterdam bijvoorbeeld bedraagt dit 8.255 euro per jaar.