Minorstudenten onderzochten: hoe beperk je de impact van een ramp?

Martina Manna vertelt haar verhaal

Hoe verzacht je de impact van rampen door middel van de bouwomgeving? Die vraag stond centraal tijdens het event van de minor Disruptive Events in de LocHal, de bibliotheek in het centrum van Tilburg. Derdejaarsstudenten van Avans presenteerden hun projecten en verschillende sprekers deelden hun ervaringen. Stephanie, student Bouwkunde: “Het was interessant, maar ook ingrijpend omdat het een best heftig onderwerp is.”

“Rampen komen elke dag voor in de wereld. Maar in Nederland voelen we nog niet de drang om ons voor te bereiden op zo’n noodsituatie”, vertelt organisator Eefje Hendriks bij de opening van het event. “Daarom is dit evenement zo van belang. Want hoe moeten we reageren als er werkelijk iets gebeurt?”

Building back better
De middag begint met drie experts die elk hun ervaringen in rampensituaties delen. Roel Gijsbers, deskundige op het gebied van innovatieve opvangcentra, vertelt over een nieuw prototype van een geschikte, flexibele opvang. “Een tent bijvoorbeeld moet goed in elkaar gezet worden. Anders gaat het bij een harde windvlaag helemaal fout”, vertelt hij terwijl op het beeldscherm een in elkaar gezakte tent te zien is.

Martina Manna ging in 2016 naar Nepal om te onderzoeken hoe mensen hun huizen herbouwen na een zware aardbeving. “De sociale factoren spelen een enorme rol. Ik ben naar twee dorpen geweest die maar op twintig minuten loopafstand van elkaar lagen, maar het was echt een wereld van verschil. En dat allemaal omdat de twee dorpen een andere cultuur naleefden.”

Felix de Vries deelt zijn bevindingen over zijn werk bij het Rode Kruis. “Vroeger gaven we mensen gewoon de spullen mee en mochten ze hun huis helemaal zelf weer opbouwen. Nu geven we er ook uitleg bij hoe dat het beste kan. Building back better noemen we dat.”

Het prototype van de flexibele opvang

Heftig onderwerp
Na de sprekers presenteren de studenten van de minor hun projecten. Zij deden in teams onderzoek voor verschillende Nederlandse humanitaire organisaties. Stephanie keek met haar groep naar de veiligheid en de eerste basisbehoeften in een vluchtelingenkamp. “Dingen die wij heel normaal vinden, zoals handen wassen voor de hygiëne, zijn lang niet voor iedereen normaal. We willen graag met ons concept de basis leggen zodat de inwoners van het kamp zich verder kunnen ontwikkelen en bijvoorbeeld echt aan het werk kunnen.” De student Bouwkunde vond het een leerzame minor. “Natuurlijk wist ik wel wat er allemaal in de wereld gebeurt, maar omdat ik nu intensief met dit onderwerp aan de slag ben gegaan kom je erachter dat het een best heftig onderwerp is.”

Tessa, student Communicatie, onderzocht de innovatie bij het brandveilig maken van gebouwen. “Ik zat met mensen in een team van heel verschillende opleidingen, met elk een andere inbreng. Iedereen droeg zijn steentje bij. Af en toe dacht ik wel: help, ik moet nog zoveel doen. Maar ik ben tevreden met het resultaat en hoop dat onze opdrachtgever ook blij is.”